Waarom gebruiken de meeste particulieren dekbedden, terwijl de meeste hotels lakens en dekens gebruiken?

Kennelijk hebben lakens en dekens bepaalde voordelen ten opzichte van dekbedden, anders zouden de meeste hotels ze niet gebruiken.

Waarom gebruiken de meeste particulieren dan toch dekbedden?

13 jaar geleden
in: Interieur
8.7K

Het beste antwoord

Als hoteleigenaar heb ik de volgende redenen om te kiezen voor lakens en dekens. Het is hygiënischer om lakens en dekens te gebruiken, het is goedkoper om lakens en dekens te gebruiken en het kost minder tijd voor een kamermeisje om de bedden te verschonen.
Ná elke gast die erin geslapen heeft, kan een bed behoorlijk vies worden, denk aan gasten die Amsterdam ingaan, zich klemzuipen, blowen en wat al niet meer.
Het is absoluut geen doen voor een hotel als het onze, 37 kamers/ 88 bedden, om elke keer een nieuw dekbed aan te rukken bij de legio ongelukjes ( bedplassen, kotsen en zelfs poep, bloed en sperma ).
Dus wij kiezen voor de hygiënische methode, namelijk, elke dag verschonen ( gebruikt of ongebruikt, anders verslap je de properheid ), firma inhuren die elke morgen het linnengoed en dergelijke meeneemt om zulks te reinigen, de voorraad keurig bijhoudt en bij excessen meteen kan inspringen. ( denk aan de vulkaanas onlangs, bezetting van 130% )

Gasten zijn erg tevreden omtrent de hygiëne, ze kunnen zonder problemen extra handdoeken, lakens en dekens krijgen.

Thuis heb ik ook dekbedden, dat vind ik lekkerder, ik heb van die Oostenrijkse, die bolle :)
Ik duik daar lekker onder, en dat doet niemand anders in mijn bed ( zonder invitatie ).

Wat mij wel in al die jaren is opgevallen is dat heel veel gasten, een eigen hoofdkussen meenemen ( schijnt toch lekkerder te slapen ).

ervaringsdeskundige, ben immers hoteleigenaar :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, Oblomov, had ik niet achter jou gezocht.
Van mij mag je beste even de naam van je hotel geven hoor.
In ieder geval duidelijk en compleet antwoord, wat een plus krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.hotelwiechmann.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat leuk zeg, een eigen hotel :-) plus 1

Andere antwoorden (3)

Dekens kan je laten stomen. Dekbedden kúnnen wel gestoomd worden, maar dat lijkt me een dure aangelegenheid.
Ik denk dat de meeste hotels lakens en deken gebruiken om hygiënische redenen. Lijkt me toch niet zo fijn om onder een dekbed te slapen waar tig mensen onder geslapen hebben.
Particulieren slapen altijd onder hun eigen dekbed. En dat is geen probleem. Met je eigen huismijtjes slaap je toch het fijnst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dekbedden zijn makkelijker en comfortabeler, maar moeilijk te reinigen en ze nemen veel opslagruimte in beslag.

Lakens en dekens liggen wellicht ietsie minder lekker, maar zijn eenvoudig te wassen en nemen beduidend minder plek in in de kast.

In ziekenhuizen, waar heel véék beddengoed moet worden gewassen en opgeslagen hebben ze zelfsextra dunne (maar wel warme) gestikte dekens, die nog makkelijker te wassen, op te vouwen, te verschonen, te hanteren en op te slaan zijn.

Thuis heb je daar allemaal niet zo veel mee te maken. Het is je eigen dekbed waar je desnoods jarenlang onder ligt, en het ligt ook gewoon op je bed. Die heel enkele keer dat het gereinigd moet worden gaat het naar de stomerij, of in de badkuip en dan maar effe de hele droogmolen in beslag nemen ofzo. De nadelen van bedrijven die dagelijks beddengoed MOETEN wisselen voor een nieuwe persoon, heb je thuis dus niet. Daar tellen alleen de voordelen voor het ligcomfort en opmaak-gemak.

Toegevoegd na 56 seconden:
Overigens zijn er ook echt wel hotels waar je een dekbed krijgt hoor. Wel gelucht en met een schone hoes er omheen, dus beslist niet ' viezer' dan de matras, die in hotels ook niet geplastificeerd is, maar het dekbed doet ook daar zijn intrede. In ziekenhuizen zie ik het echter nog niet zo snel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wet niet of het zo is dat de meeste hotels dekens gebruiken , ik heb al 20 jaar geen deken meer gezien in de hotels waar ik logeer.

maar als ze dekens gebruiken zal het zijn om de kosten van het reinigen te drukken, denk ik

een laken kost rond een euro en een dekbedovertrek het dubbele
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat geldt voor mij ook. De laatste jaren zie ik overal alleen dekbedovertrekken.
Thuis gebruiken we nu weer dekens en lakens, Ik vond het zo n werk om dat enorme dekbed in het overtrek te krijgen. Lakens zijn wel makkelijker. Ik kon bijna geen lits jumeaux dekens meer vinden.