Wat zit er in vochtvreter?

Zo'n vocht absorberende zak met wit spul. Je koopt het bij de bouwmarkt. Je legt het zakje op een roostertje in een kunststof bak en het verzamelde vocht komt in een bakje onder het roostertje. Maar wat is nu de samenstelling van de inhoud? Nergens iets te vinden. Behalve de aanduiding dat het irriterend voor de ogen zou zijn. En ook de melding om het etiket aan arts te laten zien, in geval bij inslikken....
Maar ook die arts kan natuurlijk niet zien welke stof er gebruikt is! Bestaat er ook geen verplichting om de inhoud (samenstelling) op de verpakking te vermelden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
11.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet wel dat het water wat in de bak zit, gaat prikken op je huid. Had er laatst een op zolder en had niet door dat er water in zat. Prikte behoorlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me geen zuivere koffie. Volgens de verpakking kun je het water echter gewoon in de gootsteen weggooien.

Antwoorden (3)

Een vochtvreter is een eenvoudig apparaatje dat vocht, condens en muffe geurtjes uit de omringende lucht opneemt, waardoor de luchtvochtigheid in een ruimte daalt. Vochtvreters worden meest toegepast in slecht geventileerde kleinere ruimtes, zoals kelders, kasten of garages.

De vochtvreter bestaat uit een doosje met daarin korrels van voornamelijk Calciumchloride. Dit reageert met de water(damp) uit de te drogen omgeving, tot een pekel:

CaCl2 + 2 H2O → CaCl2·2H2O

Toegevoegd na 4 minuten:
Volgens mij is het alleen verplicht om dit op producten te zetten die in aanraking met jou kunnen komen, eten, drinken doucheproducten tandpasta enz enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Calciumchloride is een zout bestaande uit de positief geladen calcium-ionen en de negatief geladen chloride-ionen. Het lost erg goed op in water, en is hygroscopisch. Bij kamertemperatuur is het een vaste stof.
[bewerken]Toepassingen

Wereldwijd worden miljoenen tonnen calciumchloride geproduceerd. Het wordt gebruikt als
vochtvreter: het droogt lucht, maar ook andere gassen. Het reageert met de water(damp) uit de te drogen omgeving, tot een pekel:
CaCl2 + 2 H2O → CaCl2·2H2O
fremar
13 jaar geleden
Calciumchloride. Dit neemt makkelijk vocht op. Ik denk dat iedere arts behoord te weten wat voor een stof vochtvreter is.