Kan ik de stekker van een vrieskist in een niet geaard stopcontact stoppen? Hij moet op de slaapkamer komen te staan en daar zit geen aarde in de sc.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
10.3K

Antwoorden (9)

afhankelijk van de vorm van het stopcontact & de stekker KAN het wel. Echter, randaarde is bij een dergelijk apparaat geen overbodige luxe. De kans dat er een keer kotsluiting ontstaat is reeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nood breekt wet. Er zijn vele apparaten met een randaarde stekker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je computer of aan een elektrische verwarming, of een strijkijzer. En toch gebruik je die in ruimtes waar de stopcontacten in de muur geen rand aarde bevatten.
Ik zelf achter kans erg klein dat er problemen ontstaan doordat er geen rand aarde gebruikt wordt. Zelf zou ik het gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
veel apparaten hebben een randaarde steker om storingsvrij te kunnen werken.
geaard of niet, de aardlekschakelaar van de groep moet z'n werk doen.
Nood breekt wet.
Als er een goede aardlekschakelaar op die groep zit kan het helemaal geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet uitgesloten dat de kist onder spanning komt te staan.
Aan de andere kant zou bij aanraking de aardlekschakelaar je voor elektrocutie moeten behoeden; bij mij slaat dat ding altijd uit als ik iets aanraak wat onder 230 V staat, (maar resultaten in het verleden etc.).
Als het fout gaat moet je niet aankomen met dat heeft die ezel van GV gezegd.
Daarbij is autorijden waarschijnlijk riskanter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar is zeker niet aan te bevelen. Kisten zijn vaak van metaal en dan is aarde noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOOIT DOEN!
Heel vaak hebben vrieskisten als ze wat ouder worden een aardlek probleem, daar gaat de zekering niet van uit, dus kan je brand krijgen of een schok!!!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Oplossing!!
Er zijn losse aardlekschakelaars te koop, die doe je eerst in je stopcontact en daar de stekker in, bij een aardlek probleem, schakelt deze de stroom uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles kan.maar zeker niet aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een opbouw stopcontact met aarde aansluiting op de plaats van het huidige stopcontact kunnen aanbrengen , en vanaf de aarde in het stopcontact een geisoleerde draad op de cv radiator kunnen aansluiten.Dit om alle risico's te vermijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit dan wilt doen.
Zorg dan dat je de diepvries aarde geeft.
Pak een draad,en laat deze naar dichtstbijzijnde radiator lopen.
En koppel hem daaraan.
De radiator staat in verbinding met de verwarmingsketel,en deze is geaard.