hoe gaat de rat weg in mijn tuin

er zit sinds een paar dagen een rat in de tuin. hoe krijg ik de rat weg???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5K

Antwoorden (8)

Gif strooien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sadist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ook slim als er bijvoorbeeld katten komen.
peper strooien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem een kat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga er maar vanuit dat als je een rat ziet, dat er dan meer in de buurt zijn; ratten leven immers in groepen.
heb je misschien een voedselbron in je tuin, een konijnenhok of iets dergelijks?
de eeste stap zou dan zijn te zorgen dat het voer onbereikbaar is, en hopen dat ze het verderop gaan zoeken.
blijven ze overlast geven, dan zou ik contact opnemen met de gemeente.
ga zeker niet zomaar met gif aan de gang, andere dieren zouden onbedoeld slachtoffer kunnen worden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je maar weet wat je doet rieneke.
zo maar gif strooien kan en mag nooit.
ongedierte bestrijden is een vak.
Rieneke1
13 jaar geleden
piraatje, als ik een rat in mijn tuin zag, zou ik een boterham met pindakaas neerleggen :)
Pas als hij mijn huis in zou komen, zou ik er wat aan doen.
Maar goed, als je hem weg wil hebben, moet je een kat nemen. Liefst uit het asiel natuurlijk. De geur van katten in een tuin maken dat ratten zich daar niet veilig voelen en wegblijven.
Je kan ook kiezen voor dieronvriendelijke dingen als rattenvallen, rattengif, rattenlijmplankjes, maar dat zou je niet sieren, mijns inziens.
Je kan ook een vangkooitje kopen en de rat vangen en ergens anders weer uitzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ratten verwijderd moeten worden, doe dat dan op een diervriendelijke manier.
Ratten die overlast veroorzaken, moeten op een diervriendelijke manier verwijderd worden, gezien dit welzijnsgevoelige dieren zijn wiens zenuwstelsel complex genoeg is om pijn te kunnen lijden.
Ratten zijn alles etende dieren. Zij komen daar waar voedsel is te vinden en nestelen in rommelhokken of kruipruimten. De bruine rat kan ook in vuilnishopen en riolen leven.

Geef deze dieren zo weinig mogelijk nestgelegenheid; dus geen slordige hoeken en kanten. Zorg ervoor dat er geen etensresten blijven liggen. Geef eenden, kippen eten in speciale bakken waar de ratten niet bij kunnen.
Ratten worden soms verjaagd door de aanwezigheid van honden (predator = natuurlijke vijand). Ook fretten zijn natuurlijke vijanden van ratten. Zij mogen wel niet vrij rondlopen want ze doden ook kippen, ganzen enz. Men kan wel fretten in een ommuurde ruimte laten rondlopen. Ratten houden niet van de geur die fretten achterlaten zodat ze maken dat ze wegkomen.
Je kan ratten vangen in vangkooitjes (life-traps), te koop in de meeste dierenspeciaalzaken: dit zijn vallen waarin ze gevangen worden zodat ze daarna elders in het open veld weer gelost kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
diervriendelijk antwoord, +
Hoe ziet de rat eruit? is het een wilde rat? het kan zijn dat het een ontsnapte of los gelaten tamme rat is.. dat is namelijk wel vaker gebeurt dat mensen hun tamme rat zat zijn en hem dan maar los laten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
die gedachte ging ook even door me heen, +
als het een bruine of zwarte rat is dan zou ik alle mogenlijke middelen inzetten.
vergeet niet dat dit grote ziekte dragers zijn.
ik lees hier hele mooie diervriendelijke antwoorden,alleen deze zullen nooit werken. de rat is mischien wel eerder thuis dan u.
gif kan wel maar dat is pas een laatste optie die u aan een expert moet overlaten.
klemmen is het meest diervriendelijk.
ongedierte bestrijden is een vak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
khepput dat ben ik niet met je eens.
het zijn dragers.
waarom gaan ratten dood waneer ze maar een druppel bloed of een heel klein wondje hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ervaring? zelfs de urine van de bruine rat kan de ziekte van weil overbrengen op het oppervlakte water.