Mag ik het vlieggat vergroten als ik zie dat de mees moeite heeft om erdoor te geraken?

Sinds een maandje hangt er een pimelmezen-vogelkastje op in de tuin. Onlangs is er een koppeltje in komen wonen.
Het vrouwtje (denk ik) heeft geen probleem om door het vlieggat (diameter 28mm) te raken. Maar het mannetje is iets groter en dikker (eerder postuur koolmees, maar is zeker pimpelmees) en heeft daardoor meer moeite om door het vlieggat te geraken.

Mag ik het vlieggat nu nog vergroten?

Het is nu een 3-tal dagen dat het vrouwtje regelmatig het huisje in en uit vliegt, maar heb ze nog niet met nestmateriaal zien aanvliegen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Het beste antwoord

ik zou de rust niet verstoren.
ik begrijp dat het mannetje er wel inkomt, al is het met wat moeite.
zo'n kleine opening betekent wel dat de jongen straks veilig zitten.
mocht het mezenpaar het kastje alsnog afkeuren, dan kan je de opening ietsiepietsie groter maken eventueel.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hoeft niet. Ze kunnen dat zelf, als ze het nodig vinden.
Bovendien heb je kans dat het mannetje nog wel wat afvalt als het nestelen serieus wordt, hij moet dan hard aan de slag om eten te halen.

Duimen dat het wat wordt trouwens, leuk zo'n nestje.
Als je gaat rommelen aan het nestkastje ben je ze wel kwijt, denk ik. Dat schrikt af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige vogels willen een zo klein mogelijk gat waar ze zelf nog net door kunnen. Dat is voor hun een soort van veiligheid omdat dan grotere vijanden automatisch buiten gehouden worde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het nu zeker niet doen! Ten eerste jaag je daarmee het huidige paartje weg. Ten tweede kunnen daardoor ook andere grotere vogels het nest in inclusief die vogels die jonkies opeten (als je het gat te groot maakt). Ten derde heeft dat paartje juist jouw kastje uitgekozen omdat zij het passend vinden.