Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn motten nuttig?

Ik heb een hekel aan motten en sla deze dan ook graag plat als ze me lastig vallen. Spinnen enzo probeer ik altijd te vangen en buiten te zetten, omdat deze nog ergens nuttig voor zijn. Maar zijn motten nou ook ergens nuttig voor? Zou ik deze eigenlijk ook buiten moeten zetten ipv plat te slaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Volgens mij zijn ze niet nuttig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motten zijn niet erg geliefd bij de meeste Vlamingen. Die antipathie wordt gevoed door het onjuiste cliché dat alle motten schade kunnen toebrengen aan textiel. Niets is minder waar: de overgrote meerderheid onder de nachtvlinders zijn planteneters en van de meer dan 2000 soorten zijn er slechts een handvol waarvan de rupsen zich effectief te goed doen aan kledij en stoffen.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
elk dier dat ergens in de voedselketen staat is nuttig (voor een ander dier dus)

er zijn vele duizenden soorten motten.
sommigen larven daarvan kunnen van de kleren van een mens eten, of de gewassen waar een mens van leeft. dan noemen we ze schadelijk.

of je ze plat wil slaan moet je zelf weten, misschien kan je 'm achter de spin aan naar buiten zetten zodat de spin het killerklusje van je over kan nemen zodat je kan zien dat de mot wel nuttig is :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Aangezien elk dier ergens in een voedselketen staat is dus elk dier nuttig.
Een mot is op z'n minst vanuit zijn eigen bestaan geredeneerd nuttig.

Net als jij.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Motten zijn wel degelijk nuttig. Veel soorten motten bestuiven bloemen. Net als vlinders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk dier heeft een functie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding