Waarom gaan er zoveel merel-jongen dood?

Bij mij in de tuin had ik voor het 2e achtervolgende jaar een merelnest in de boom.

Vorig jaar kwamen er 4 jongen uit het ei. Geen van ze heeft het overleefd (overleden in het nest)

Dit jaar heb ik e.e.a. beter in de gaten gehouden:

3 eieren, 3 uitgekomen

Jong 1: uit het nest gevallen/gesprongen/geduwd: onder de boom een nachtje gezeten en dood gegaan (oorzaak onbekend)

Jong 2: uit het nest gevallen/gesprongen/geduwd: en laat op de avond te grazen genomen door een egel!

Jong 3: uitgevlogen en nog 2 dagen horen piepen in een van de tuinen van de buren. Of hij het overleefd is niet bekend.

Je zou dus kunnen zeggen dat wanneer een jong lang(er) in zijn nest blijft zitten dat zijn overlevings kansen stijgen. Ze krijgen daar voer, groeien daardoor sterk, en zijn relatief veilig. Als ze dan uit het nest gaan, hebben ze grotere kans om te overleven.

Opvallend was ook dat de merel ouders soms uren weg waren en er dus voor grotere vogels mogelijkheden genoeg waren om de jongen aan te vallen/op te eten.

De grote vraag: waarom, ondanks dat de merel zo'n 3 keer per jaar eieren legt, overleven er zou weinig mereljongen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
12.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond vond laatst ook een mereljong in de tuin,Hij/zij lag in een bloembak.De moeder van het jong kwetterde dat het een lieve lust was en ik heb het jonge vogelte over de schutting gezet waar het een beetje veilig was volgens mij omdat ik ook niet wist wat mijn hond zou doen als ik er niet bij was.De volgende dag werd het jonge vogeltje(of misschien toch een broertje/zusje weer gevonden door mijn hond en weer heb ik het over de schutting gezet waarna ik het nooit weer heb gezien.Ik denk dat ze ook vaak door katten worden gedood maaar ik hoop dat dit vogeltje het gered heeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb momenteel n nest in mijn tuin. Sinds gisteren is het merelvrouwtje niet meer op het nest. Er zijn vier jongen, maar ze bewegen niet, ik vrees dood. Vergaan ze vanzelf, of moet ik iets doen?

Het beste antwoord

Gelukkig vergaat het de merels niet overal zo als in jouw tuin. Het gaat namelijk goed met de merel. De merelpopulatie groeit zelfs uit haar voegen. Dit komt omdat de oorspronkelijke bosvogel beschikt over een uitzonderlijk aanpassingsvermogen. Poot een conifeer in de eerste tuin van een nieuwbouwwijk en de zwarte lijster is daar. Er broeden meer dan een miljoen paar merels in ons land. In steden spreken sommigen al van een plaag.
Dat de merelpopulatie uit haar voegen groeit, komt ook doordat de vogels weinig kritisch zijn wat betreft de broedplaats. Er zijn merelnesten in dichte meidoornhagen te vinden, in coniferen, in klimop en soms zelfs binnenshuis. Als geschikte bomen of struiken ontbreken, planten ze zich ook succesvol voort: er worden nesten tussen hoge pollen gras, dus op de grond, gevonden. Niet alleen de flexibele broedplaatskeuze, maar ook de hoge winteroverleving ( mede door voedselstrooiende tuinliefhebbers) zijn debet aan de populatiegroei van de merel.

Het is niet leuk dat de mereljongen kennelijk in jouw tuin niet overleven, maar reden tot zorg is er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk juist dat het is omdat zo weinig jongen het overleven, de merel 3 keer per jaar eieren legt.
Je ziet dat bij meer diersoorten: Hoe kleiner de kans dat de jongen overleven, hoe meer jongen ze krijgen (bv vissen, schildpadden).

De jongen die het niet overleven zijn een hapje voor andere dieren (of planten) en zo houdt de natuur zichzelf in stand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed oplet in de natuur dan zie je al snel dat bijna alle jonge vogeltjes het volgend jaar niet eens meer halen.
Als alle jonge merels van dit jaar zouden blijven leven , dan zouden er van iedere 2 merels (koppeltje) er zeker 15 bijkomen. Als hieruit volgend jaar 8 koppeltjes komen dan heb je er al 137 merels!!
het jaar daarna 750!
Dat kan natuurlijk niet, de natuurlijke selectie grijpt ook hier in, alle minder slimme vogels gaan dood, alle te trage, te vroeg geboren, te laat geboren, alle vogels met een gebrekje, dus alles wat niet 100 % voldoet gaat dood!
Het ene jaar wat meer dan het andere jaar,
Soms nemen de totale aantallen wat toe, soms wat af.
Gemiddeld zal het eerste jaar van de 15 jonge er 3 of 4 overleven, de rest gaat dood.
Bij de koolmezen is het nog veel extremer, van de 20 jongen per jaar gaan er zeker 16 dood!
Soms als er een jaar is met veel voedsel kan er ineens veel meer overleven, dus ook dat heeft invloed.
Natuur is oorlog en wel een hele wrede oorlog!
Daar is de mens nog niets bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist ; niks meer aan toe te voegen. +1
Dat er veel jongen worden geboren bij vogels heeft te maken met evolutie. Het milieu houd er op een of andere manier rekening mee dat er veel jonge vogels het niet zullen redden. Daarom zijn de nesten ook zo groot. Kijk ook maar eens naar eendjes. Een nest bestaat meestal rond de 10 pulletjes. Als 2 daarvan volwassenheid halen is dat veel. De rest 'valt uit'

Wat je bij mereltjes vooral ziet is dat de jonge vogeltjes proefvluchtjes proberen te maken. Dit gaat wel eens mis. Meestal gaan ze dan eventjes onder een boom zitten en proberen het dan nog een paar keer. Ook worden ze wel eens uit het nest geduwd. Dit doen de ouders om hun kroost aan te zetten om te leren vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ieder ouderpaar in hun hele leven maar twee kindermereltjes krijgt die opgroeien tot volwassen merel, dan blijft het aantal merels constant over de generaties. Als merels gemiddeld minder kinderen zouden krijgen die groot worden, dan stort de merelpopulatie binnen een paar generaties in. Een merelsoort die te weinig kindertjes krijgt kan dus niet bestaan, of niet lang in ieder geval. Andersom, krijgen merels gemiddeld te veel kindjes, dan heb je binnen de kortste keren zoveel merels dat het voedsel op raakt en alle merels dood gaan. Ook zo'n merelsoort kan dus niet bestaan van nature. De enige merelsoort die wel kan bestaan (en ook echt bestaat!) krijgt voldoende kindertjes maar niet te veel en ook niet te weinig.

Maar merels krijgen veeeeel meer kindertjes dan de twee die groot moeten worden. Waarom is dat? Ze zouden toch ook beter op hun kroost kunnen letten? Of samen met andere ouders een creche opzetten? Toch? Nou, nee dus. Dat kunnen ze niet. Als ze dat wel zouden kunnen, zouden het geen merels zijn. En de manier van leven die merels nu hebben zou dan worden ingevuld door een andere diersoort, die verdacht veel op merels lijkt.