Hoe kan ik mijn zonwering het beste schoonmaken?

Ik ben druk bezig met een grote schoonmaak in en rond het huis. Ik heb een zonnescherm en markies hangen waar wat vieze schimmelplekken inzitten. Heeft iemand enig idee hoe ik die eruit kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
13.1K

Antwoorden (3)

Hoe je de zonwering schoonmaakt is afhankelijk van het type zonwering.

Het reinigen van markiezen en zonneschermen is een lastige klus. Er zijn verschillende mogelijkheden om de markiezen schoon te krijgen. Wanneer de markiezen heel vies zijn is het bijna onmogelijk om deze zelf in een keer goed schoon te krijgen. Meng wat water met schoonmaakazijn of bleek en neem de markies af met een borstel. Voordat je aan de slag gaat, probeer dit dan eerst op een onopvallende plek om te zien of geen groot kleurverschil ontstaat. Wanneer je de markiezen echt niet goed schoon krijgt, bel dan een zonwering specialist. Die heeft professionele reinigingsapparatuur. Bovendien impregneert een expert de zonwering zodat deze weer jaren meegaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonweringsdoek is geinpregneerd dat wil zeggen er zit een vochtafwerende coating in
Nooit met aggresieve middelen aan de gang t beste is warm water en groene zeep gebruiken
Voor wat betreft t scherm zou je mits je handig bent m na reiniging eraf kunnen halen en je doek omdraaien zodat onder boven komt te zitten
Let wel als het een knikarmscherm is ontraad ik je dat zelf te doen als je niet handig bent
Uiteraard kan je bij een zonweringszaak die gespecialiseerd is nieuw doek in je scherm laten zetten en ook je markies opnieuw laten bekleden
Ik ben gediplomeerd zonweringsmonteur dus weet waarover ik spreek

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn reinigingsbedrijven inderdaad veelal is t als je de kosten afweegt beter t doek te laten vernieuwen
Extra:nooit smeren met olie,schermen zijn kunstof gelagerd en die zetten dan uit gebruik siloconenspray teflonspray of t allerbeste vaselinespray daarvoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HG heeft speciale producten die goed helpen in het verwijderen van schimmel-en weervlekken. Ook hebben ze een speciaal schoonmaakmiddel voor zonwering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel erg goed, maar ook zeer prijzig.