Lopen ratten ook wel eens in de ruimtes tussen plafonds en daken? zie uitleg

We horen de laatste tijd allerlei getrippel boven het plafond. Eerst dachten we aan muizen maar daar klinkt het te "zwaar" voor. We hebben geen bovenburen..en het lijkt me nogal onwaarschijnlijk dat die beestjes dus buiten, op het dak lopen..verder zie ik nergens muizen of iets dergelijks, niet in de tuin of ergens op de benedenverdieping..het lijkt me zo vreemd dat die beestjes dus zo hoog zitten..?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
40.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, dat heb ik ook! Bij mij zijn het volgens mij duiven of andere vogels die onder de dakpannen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we hebben een plat dak, dus geen dakpannen..maar evengoed bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels maken ook andere geluiden dan alleen lopen... even goed luisteren.
Heel snel bewegend getrippel zou op muizen duiden.
Als het je stoort even de woningbouw (?) inschakelen.

Het beste antwoord

Vogel kunnen heel veel lawaai maken, dus het zou me niets verbazen als het gewoon vogels zijn.
Als het muizen of ratten zij, moet je een hoop keutels zien liggen, kijk daar een naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoor ze dus alleen in die ruimte tussen het plafond en het dak..ik ga daar echt niet " even" kijken hoor..en verder in het huis ligt er echt niks wat hier op wijst..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem toch aan dat het mussen of zo zijn, dat heb ik hier ook en die kunnen een hoop lawaai maken, maar het kan verder geen kwaad.

Andere antwoorden (4)

Het kan van alles zijn. Muizen, ratten, vogels of zelfs een steenmarter. Ik zou er door de milieudienst even naar laten kijken, ze kunnen meer schade veroorzaken dan je lief is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muizen, ratten en steenmarters kun je na een bepaalde tijd zelfs op geur determineren - vogels stinken veel minder...
Denk ook aan vogels. Vogels op het dak kan je op zolder duidelijk horen. Als je verder geen signalen hebt dat je last heb van knaagdieren (keutels, aangevreten) dan kan het best meevallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is waarschijnlijker dat het muizen zijn dan ratten.

ik weet hoe het klinkt (echt lomp en hard, heb op een boerderij gewoond) en muizen kunnen er wat van.

muizen zoeken vaker de warmte van huizen op dan ratten dit doen. als muizen donderjagen weet je echt niet wat hoort.

je ziet ze verder niet buiten (klein, schuw) want het enige waar ze voor naar buiten zouden gaan is het vinden van voedsel (heel vroeg, in de nacht, of als de schemer valt, mede afhankelijk van het soort muis)

hoe dan ook: ze zitten warm en vertrekken niet vanzelf.
ze zorgen voor HEEL veel nakomelingen en ze hebben ook geen hoogtevrees :)

je zou dus wel in actie moeten komen. misschien kan je een diervriendelijke val zetten om te kijken wat er eigenlijk zo rondspookt tussen het dak.

de optie vogels is ook genoemd, (en die maken OOK een herrie) maar dit is meestal rond het broedseizoen. onder de daken zitten ze graag (oa. spreeuwen, mussen, kraaiachtigen) maar niet tussen je plafond.

midden in de woonwijk lijkt een martertje me ook zeer onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk.

ik hoop dat je kan vinden wat het is zodat het niet een plaag gaat worden.

een ingang vinden waar muizen door naar binnenkomen is bijna niet te doen. de kleinste gaatjes (luchtrooster of gaatje in de muur) of op een plek die je niet kan zien hoef maar iets meer dan een cm te zijn en een muis ziet het als uitnodiging.

via de buren kunnen ze misschien in de (spouwmuur) komen en tippelen/donderjagen bij jou over het dak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er voedsel te halen is zijn muizen meestal de eersten die zich er melden. Zij zijn klein en passen vrijwel overal doorheen. Pas daarna volgens heel soms ratten. Maar sinds het beruchte bouwbesluit (waardoor allerlei vogels hun nestgelegenheid kwijt raakten) is dat voor dieren zo groot als ratten nauwelijks meer mogelijk.

Als er de laatste tijd getrippel op het dak is, dan kan dat heel goed van mussen zijn. Huismussen zelfs. Augustus tot en met oktober is namelijk het jaargetijde dat de jonge huismussen van dit jaar hun eigen plekken zoeken om volgend jaar hun nesten te gaan beginnen. Ook voor de winter hebben ze die plaatsen (nu al en nog steeds (bestaande paren)) nodig.

Grote kans dus dat het huisMUSsen zijn die op het dak scharrelen. Dat kan geen kwaad. Is zelfs prima. Want ze ruimen de insecten op die zich daar eventueel bevinden.

Tip voor u; ga in deze dagen eens een aantal keer rond 07:45 uur op zolder luisteren.
Hoort u dan gekrabbel en af en toe een "tjielp" dan weet u dat huismussen graag bij u komen logeren. Als ik u was zou ik ze hun gang laten gaan. Ze helpen u met insectenBestrijding (voor zover nodig), en eten het voer voor de neus van muizen weg.