Is dit asbest?

Op mijn kamer hangen de volgende plafondplaten (foto, het is iets grijzer in werkelijkheid). Is dit asbest? Of bevatten deze platen asbest? Het voelt als karton aan en brokkelt makkelijk af. Volgens mijn huisbaas is het zachtboard, maar daarin werd ook wel eens asbest verwerkt.
met een gatenzaag kon ik met de hand gaten boren voor spotjes dus het is ook heel zacht.
Alvast bedankt voor een antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je vaak niet zien aan een foto je moet een specialist bellen en die kan dab kijken of het asbest is of niet Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
neem even een kijk op deze site, je kan een monsterstuk naar hun opsturen en bekijken hun of deze platen op je kamer asbest bevatten... http://www.searchbv.nl/aannemers/Eindcontroles_na_asbestsanering/Diensten/Asbestidentificaties.asp?campaign=googlealgemeen&kwd=zachtboard%20asbest&utm_nooverride=1&gclid=CMqBpM6_w60CFQSDDgodxBZJ-w

Antwoorden (3)

Dit is geen asbest hoor,dit zijn zachtboard platen
met een printje er in, dus geen zorgen.
burgos
12 jaar geleden
Dit zijn kartonboard plafondplaten, niets mis mee, bevatten zeker geen asbest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten? Ik heb het in de fik proberen te steken maar het gloeid alleen als de aansteker erbij is. Is er geen vuurbron dan dooft het spul meteen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Doordat het samengeperst is bevat het geen zuurstof, hierdoor moet er een hogere temperatuur bereikt worden voordat het gaat branden, het materiaal moet net zoals hout eerst vergassen.
burgos
12 jaar geleden
Zulk soort platen moeten een bepaalde brand vertrager
hebben anders mogen ze binnen niet gebruikt worden.
Dus logisch dat ze smeulen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke mooi. Ik baalde al toen ik de platen uit het plafond haalde en het grijze karton achtige goedje achter de witte laag zag (in mijn vraag heb ik dat fout verwoord, in werkelijkheid is de plaat grijzer dan op de foto. Maar nu kan ik lekker verder klussen. Bedankt voor jullie reacties.
nee dit geen asbest dit zijn gewone plafondplaten