De waterdruk van onze douchekraan is minder dan voorheen en minder dan de badkraan (scheelt 2 a 3 liter per minuut). Hoe kan dit?

We hebben sinds kort een nieuwe badkamer. De waterdruk in de douche is veel minder dan voorheen en bovendien minder dan de waterdruk in het bad. Uit de douchekop van het bad komt 9 liter heet water per minuut. Uit de douchekop in de douchecel komt 7 liter heet water per minuut. Bij koud water geeft de baddouche 11 liter per minuut en de douche 8 liter per minuut. Hoe kan dit? Voorheen hadden we mengkranen (nog uit de jaren 70) en geen enkel probleem. Nu thermosstaatkranen. Wie weet waar dit verschil vandaan kan komen en hoe we het op kunnen lossen? Volgens de badkamerverkoper is de kraan in orde en zou het kunnen liggen aan eventuele bochten in de leidingen naar de douche. Vind ik een beetje vreemd verhaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.9K

Het beste antwoord

Het kan zijn dat de thermostaatkranen een kleinere doorlaat hebben dan je oude kranen, ook kan het dat de oude kranen met een 1/2" draad aangelsoten waren, en de nieuwe met 3/8"
(achter de kraan zit normaal een s-koppeling in de muur. De schroefdraad in de muur is meestal 1/2" en als je dan verloopt naar 3/8" dan kan er vanzelfsprekend ook minder water door)

Als de thermostaatkraan een iets kleinere doorlaat heeft qua warmwater, dan voegt hij om aan de goede temperatuur te komen ook vanzelf minder koud water toe.

Dit zouden oorzaken kunnen zijn.

Verder.. Heb je wel dezelfde douchekoppen nog in gebruik?
Het merendeel van de douchekoppen zijn tegenwoordig namelijk waterbesparende douchekoppen, waardoor er ook minder water verbruikt/doorgelaten wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk heb je een waterbesparende douchekop en zit er een begrenzer in de slang. Die kun je er eenvoudig uitslaan met een schroevendraaier.
paulus811