Hoe houd je een (paperback) boek handig open op een willekeurige bladzijde, terwijl de pagina's steeds omklappen?

Ietwat vaag omschreven maar je kent het vast wel, van een nieuw (dik) boek moet je eerst voorzichtig de pagina's 'open drukken' zodat ie ook open voor je blijft liggen. Nou heb ik dit al gedaan, zorgvuldig en meerdere malen, maar omdat het een paperback is, blijft ie irritant dichtvallen. Iemand een handig trucje?

Een pen tussen de openliggende bladzijde werkt tot zover ook niet ideaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
6.6K

Het beste antwoord

NIet het handigste met bladzijdes omslaan. Maar het werkt wel. Een glasplaatje van bijv. schilderijlijstje er op leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met (was)knijpers op een stevig stuk karton vastzetten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Dan moet ik alleen even van die dikke ijzeren knijpers vinden. Maar dan doe je de ene helft links en de ander rechts, toch, stel dat ik dan links in het boek kijk dan hellen de rechterpagina's naar links...
Amadea
11 jaar geleden
Gewoon in alle vier de hoeken een knijper. Dan kan je beide zijden lezen.
Amadea
11 jaar geleden
Er zijn d'r twee jaloers dat zij dit niet konden bedenken...
Bij www.ffshoppen.nl kun je een gadget bestellen om je boek open te kunnen houden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gimble Book Holder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien niet de ideale oplossing maar er gewoon zo'n dunne ijzeren boekenlegger op doen. Het is zo'n boeken legger die je gewoon op de bladzijde schuift.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar jaar geleden zag je regelmatig paperbacks met een band die aan de rugkant niet helemaal vastzat. Die bleven stukken beter openliggen op elke willekeurige bladzijde. Ik zie ze helaas nu nauwelijks meer.

Het beste kun je een nieuwe paperback voorzichtig in het midden openvouwen. Bij een dikke doe je dat nog een paar keer aan weerszijden van het midden. Daardoor maak je de rug van het boek wat flexibeler waardoor de kans dat het open blijft liggen groter is, als de rug soepel verlijmd is. Werd er een harde lijm gebruikt dan breek je de rug waardoor het boek uit verband kan raken.

Verschil maakt ook nog of de katernstructuur in stand gehouden en genaaid is of dat die radicaal afgesneden is. Met katernstructuur is een boek vrijwel altijd soepeler waardoor het beter open blijft liggen.