Wat kunnen wij hier aan doen, buren en geluidsoverlast?

Onze buren vinden het gezellig om met een muziekje in de tuin lekker een hapje te eten. Oké, kan. Maar bij hun niet. Zij zetten hun stereo op z'n hardst en gaan dan lekker buiten zitten, terwijl vier huizen verderop het nog te horen is.

Nu vragen wij iedere keer of het zachter kan. En hij zegt dan dat wij niet zo moeten zeuren en wijst ons de deur. Inmiddels heeft de hele buurt hier last van. En doet dit elke week op een zonnige dag, en anders zit hij binnen met de ramen open....

Wat kunnen wij hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (5)

Politie, klacht indienen tegen geluidsoverlast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het niet meer dan een uur of 2 achter elkaar is zou ik er geen probleem van maken, en niet naar de politie gaan.
Je zegt ook dat het maar 1x in de week is. Dus dan valt het nog wel mee.
Gun die buren hun pleziertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spreek met al je andere buren een dag af dat JIJ de herrie gaat maken, bij voorkeur als hij ligt te slapen. Komt er geen reactie dan doe je dat stelselmatig ( in overleg met de rest van de buurt). Hij zal vanzelf een keer langskomen. Dan kan je hem zeggen niet zo te zeuren. Het gevaar is natuurlijk dat hij dan 2 dagen gaat feesten.

Een andere tactiek, je gaat een keer naar hem toe, en zeg je alles goed en wel, maar draai dan ook is iets van dit of dat (jouw smaak)!

Het beste is om toch een keer aan te bellen op een ander moment dan dat feestje. Of hem uit te nodigen voor een bak koffie en het er dan over te hebben. Meestal is er tijdens een feestje drank in het spel, en men heeft een feestje. Op een ander moment erover beginnen kan in ieder geval dát feestje niet bedorven worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moeilijke aan deze vraag is dat geluidsoverlast subjectief is. Wat niet wil zeggen dat het er niet is. Er worden wel een norm gehandhaafd in de vorm van decibel. Mensen mogen deze norm niet overschrijden (de norm wordt gemeentelijk bepaald) Ook handhaven veel gemeenten tijden tot waarop "herrie" toegestaan is, zoals muziek en klusgeluiden. Het beste is denk ik om met de buren die over deze overlast klagen een brief te sturen naar de gemeente. Zij kunnen dan een onderzoek instellen. De politie doet vaak niet veel aan dit soort zaken, ze zullen hoogstens aanbellen en vragen of het zachter mag.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit heb ik gevonden, het zogenaamde "Handreiking Burenlawaai" Opgesteld door het toenmalige VROM. Hier staan geen wetten in, maar handvaten voor overheidsinstanties, verhuurders, burgers en andere organisaties om dit soort problemen op te lossen. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Op de pagina van de Rijksoverheid werd wel vermeld dat je een klacht in kunt dienen bij de politie. Maar nogmaals, ik betwijfel of dit erg zinvol is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had hier ook last van, de buren waren ook niet te spreken hierover.
Heb toen de wijkagent ingeschakeld , deze heeft een goed gesprek met de buren gehad en hun een behoorlijke waarschuwing gegeven.

Hoe staat het in de wet omschreven, na 20:00u moet je eigenlijk al het geluid dempen en na 22:00u mag je geen overlast meer veroorzaken.