kun je een klacht indienen over buren die alleen maar over hetzelfde blijven klagen?

Mijn buren hebben tot 2x aan toe de gemeente op mijn dak gestuurd, omdat zij last hebben van vogeloverlast en zij denken dat de takken die stevig verankerd zijn met metalen tiereps onveilig hangt. Ik heb mijn balcon n.l. vogelvriendelijk gemaakt. Een enkele duif komt af en toe aan, maar die jaag ik weg, want die wil ik zelf niet. Dat zijn n.l. de poepers onder de vogels.Voor de rest alleen maar koolmeesjes, merels, af en toe vlaamse gaai en halsbandparkieten] Zij hebben 2x verloren bij de gemeente, maar ze blijven maar erover doorklagen en noemen mij a-sociaal. Ze zijn van plan verdere stappen tegen mij te ondernemen. Kan een rechter hen nog in het gelijk stellen , terwijl de gemeente heeft bepaald dat het allemaal veilig hangt w.b. de takken en de overlast minimaal is?
En mijn tweede vraag is; Kan ik hen aanklagen over het constante geklaag hierover, aangezien ik tevens voor de 2e x in het gelijk ben gesteld over deze kwestie?

M.v.g.
Mignon

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Het beste antwoord

Voor ons, als 'buitenstaanders', is het natuurlijk onmogelijk om een objectief oordeel te geven over de situatie en de eventuele overlast die je beschrijft. Dát er sprake is van overlast blijkt uit het feit dat die, volgens de gemeente, 'minimaal' is. Er is dus enige overlast; daar kun je niet omheen...

Ik ga nu even de advocaat van de duivel spelen en argumenten bedenken die de tegenpartij zal aanvoeren.

Je stelt dat je de duiven verjaagt, omdat die de boel onder poepen. Maar je kunt natuurlijk niet elk moment van de dag op het balkon staan om de duiven op te wachten. Bovendien hebben duiven de onhebbelijke gewoonte om zich op te houden op plekken waar ze regelmatig worden gevoederd.
(Zelf woon ik ook in een flat en ben ik om die reden gestopt met het voeren van de vogels: het zijn vooral de duiven die de boel flink bevuilen).

Er is nog een punt dat misschien reden is tot overlast. In mijn omgeving vliegen talloze halsbandparkieten rond en die vogels produceren een enorm lawaai. Ze schreeuwen de hele buurt bij elkaar wanneer ze hier overvliegen.

Een ander argument: de benedenburen kunnen ook klagen over het feit dat ze, vanwege die vogels, geen wasgoed meer aan de rand van hun balkon kunnen hangen.

Tot zover de argumenten die de buren kunnen aanvoeren om het jou zo lastig mogelijk te maken. Een rechter zal die argumenten wegen op basis van getuigenverklaringen en bewijsmateriaal, zoals foto's, video's en geluidsopnamen. Bovendien zal hij in zijn oordeel meenemen dat vogelvoer ratten en muizen of ander ongedierte kan aantrekken en dat een balkon niet primair de bestemming heeft van voederplaats.

Al die argumenten bij elkaar genomen denk ik dat je weinig kans maakt om een eventuele rechtszaak te winnen. In elk geval lijkt het me verstandig om alles wat over de balkonrand heen steekt, weg te halen. Als je de vogels blijft voeren, laat ze dan zoveel mogelijk op je balkon zitten en niet op de balkonafscheiding (dus het hek of de muur om je balkon).

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik realiseer me nu dat ik de belangrijkste vraag ("Kan ik een klacht indienen over buren die alleen maar over hetzelfde blijven klagen") nog niet heb beantwoord.

Je moet dan eerst een klacht bij de politie indienen, daarna kun je de stap naar de rechter overwegen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Lijkt me een machtig plekje! Daar ben ik best een beetje jaloers op... Maar door je toelichting wordt al duidelijk hoe moeilijk het is om een mening te geven over zo'n situatie, terwijl je die niet kent. Het enige wat ik gedaan heb is mogelijke argumenten benoemen die de benedenburen kunnen gebruiken om het je lastig te maken. Je hebt tegenargumenten genoeg, lijkt me. Dus zou ik zeggen: laat ze lekker zeuren! Kennelijk hebben ze niets beters te doen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Onder mijn antwoord kon ik niets meer toevoegen, daarom maar even zo: Als de buren twee keer nul op het rekest hebben gekregen bij de gemeente, denk ik dat je de discussie niet langer moet aangaan, maar de buren naar de gemeente moet verwijzen. Als ze daar niet heen willen, kunnen ze naar de rechter stappen. Ook zou je kunnen overwegen om een mediator (b.v. buurtbemiddeling of wijkagent) in te schakelen, waarbij jij van jou kant de eis op tafel legt dat ze jou niet langer moeten lastig vallen en zwart maken. Kom je er met mediation niet uit, dan kun je naar de rechter stappen. (Als je daar direct heen zou gaan, zou de rechter sowieso op bemiddeling aandringen).
Pieter2011
11 jaar geleden
Gewoon lekker van de vogeltjes blijven genieten; het geleuter van de buren negeren en ze naar de gemeente of de rechter verwijzen... Veel succes!