In het kraanwater op mijn studentenkamer zit veel kalk het is daardoor bijna ondoorzichtig behalve als ik de kraan heel hard aanzet. Wat doen?

Is dit schadelijk en is er wat aan te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (5)

Blijkbaar heb je in je kamer heel hard water, maar dit is niet schadelijk voor je gezondheid. Wel krijg je waarschijnlijk meer kalkaanslag in je wasmachine, douche en waterkoker. Dit kan de levensduur van deze apparaten verkorten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat wel zo? Het water in nederland is over het algemeen niet hard meer. Ik denk zelf dat het komt door het zeefje dat je op je kraan hebt. Hierdoor krijg je zo ontzettend veel zuurstof in het water, dat het ondoorzichtig wordt. Zet je een glas water een tijdje weg, is het weggetrokken.
Ik kan me voorstellen dat je aan kalk denkt, het ziet er inderdaad kalkerig uit, maar het is zuurstof.
Of er veel kalk in het water zit waar jij je kamer hebt, kun je hier even nakijken:
http://www.aquacell-waterontharder.nl/cms/waterhardheid/waterhardheid-hardheid-van-hard-water.html
Het kan overigens niet zo zijn dat jouw water harder is dan dat van de buurman.
Mocht het echt erg hard zijn, zou je een ontharder kunnen installeren. Dit is een harskolom, waar de kalk op neerslaat. Als de kolom verzadigd is met kalk, spoelt deze machine zichzelf schoon met zout water.
Zo'n machine kost rond de 1000 euro.
Nog afgezien van de zouttabletten die deze machine gebruikt.
Er worden ook systemen aangeboden met magneten.
Ik heb dit getest, maar dit blijkt niet te werken.

Ik woon zelf in Hongarije, en mijn water komt uit een eigen waterbron. Dat is erg kalkrijk water, dus moest ik er inderdaad wat aan doen.
Inmiddels heb ik dus een onthardingsinstallatie.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je zoiets in Nederland nodig zou hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kalk is niet schadelijk maar in drinkwater niet echt lekker.

Haal je zeefje af, leg het een nachtje in schoonmaakazijn en het probleem is waarschijnlijk opgelost.
Misschien krijg je het zeefje wegens kalkaanslag niet makkelijk eraf, dan doen je een lapje stof, gedrenkt in schoonmaakazijn, er omheen en laat het een paar uur weken.

Het is kalk als de andere kranen er geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onschadelijk.
Tip: Brita waterfilter

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees wel net dat sommigen het als omstreden zien.
Die keus/afweging moet je zelf maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet schadelijk voor je gezondheid,maar het kan zijn dat het niet echt lekker smaakt.Het kan wel schadelijk zijn voor o.a. apparaten.Wat je ziet is trouwens geen kalk,maar zuurstof.Waarschijnlijk ligt het aan het zeefje wat op de kraan zit.Het kan zijn dat dat zeefje een beetje verstopt is.Het is dus gewoon zuurstof.