Welke termijn moet een verhuurder (makelaar) aanhouden voor het indienen van een afrekening van gemaakte servicekosten?

Wij hebben afgelopen week een afrekening gehad over de servicekosten van 2009 t/m 2012. Deze bleken hoger uitgevallen dan verwacht dus volgde er een hoge naheffing. Over genoemde jaren moeten wij per appartement 2362,15 bij betalen bovenop de 432,- welke al betaalt is per appartement. Voor 2013 worden onze servicekosten verhoogd van 36,- naar 110,- euro per maand. Wij zijn voornemens collectief met bewonerscommissie juridische stappen te ondernemen. Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel fors deze verhoging ! Zijn ze te goeder trouw ? Zijn er kosten die niet voorzien zijn maar ook niet redelijker wijs hadden moeten ingeschat ? Was het een lokkertje (bewuste te lage ) dus eerst de boel vol en dan rekenen . Let op de zgn beheerskosten makelaars verhogen dat nu te graag nu ontvangsten verkoop terug lopen .ga zelf of iemand met kennis van zaken die rekeningen door vlooien . Dit klopt niet ! Of eerst bewust te laag ingeschat of fout ingeschat vraag inzage ook in onderliggende rekeningen . Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een specificatie lijkt me wel het minste dat de makelaar er bij kan geven!

Antwoorden (2)

Kosten die gemaakt zijn en redelijkwijs aangetoond kunnen worden, mogen uiteraard verhaald worden, ook als pas laat bekend is hoe groot de uiteindelijke bedragen zijn. De gangbare verjaringstermijn (waarop echer legio uitzonderingen zijn) is 5 jaar. Daar zijn ze dus in principe 'op tjjd mee'.

Als het echter om enorme bedragen gaat, moet je wel in de gelegenheid gesteld worden dit in termijnen te doen. En ik kan me voortellen dat je er bezwaar tegen wilt aantekenen.

Kijk ook even je huurcontract er op na ; hoe daarin de servicekosten zijn omschreven (waarvoor en of het een 'voorschot' betreft, en of bijvoorbeeld de - flink gestegen - energiekosten er in mee zijn genomen, of de verhoogde BTW) kan van belang zijn voor het eventuele bezwaar. Die zijn tenslotte voor iedereen gestegen.

Dat ze er zo laat mee komen verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs, maar is juridisch niet verboden. Je hebt overigens wel het recht eventuele nota's waaruit de verhoogde kosten blijken in te zien, en die moeten uitstekend gespecificeerd zijn. Als dat niet het geval is, heb je vermoedelijk wel een goede kans bij de rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist +
De servicekosten betreffen veelal het schoonmaken van het algemene deel van het gebouw, het onderhouden van het bijbehorende groengedeelte en het onderhoud aan de algemene voorzieningen. Bij dat laatste is de lift vaak de grootste kostenpost. Zeker dan is €36 veel te laag.
Verder geldt er inderdaad een verjaringstermijn. Wel moeten jullie bezien of de kosten van de inmiddels verhuisde huurders niet over jullie worden verdeeld.
De eerste besparing is geen juridisch advies in te huren, maar eventueel een goede boekhouder te vragen een en anderdoor te rekenen (of het zelf doen).