Kunnen dieren bewust zelfmoord plegen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Mensen niet meegerekend

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
19.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg interessante vraag! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en ik ken je nog Oeroeboeroe (uit de tijd dat je bij Paulus de boskabouter) in het bos woonde als een wijze uil , dus wellicht kun jij ons het antwoord geven(:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat was mijn neef Oehoeboeroe... sorry...

Het beste antwoord

Er staat een heel goed antwoord op Wiki-Answers, dat ik in het kort zal vertalen. Voor het hele antwoord (in het Engels), zie bron. Delen van dit antwoord zijn overigens al in eerdere antwoorden gegeven.

Kunnen dieren bewust zelfmoord plegen? Nee, dieren kunnen dat niet. Om het "zelfmoord" te noemen is er bewustzijn nodig van het feit dat de eigen actie leidt tot de dood. Daarom moet het dier een idee hebben van leven en een idee van dood en het tweede ambiëren boven het eerste. Dit soort ideeën zijn te abstract voor de meeste dieren, wellicht zelfs voor dolfijnen, olifanten en bonobo’s. Is er geen besef van wat dood zijn inhoudt, dan kan een dier ook geen zelfmoord plegen, al kan hij wel acties uitvoeren die onherroepelijk zullen leiden tot de dood.

Wanneer ze tot het uiterste gedreven worden, kunnen dieren hun eigen leven beëindigen, door uithongering, verstikking of door met botte kracht toegebracht trauma. Meestvoorkomende oorzaak hierin is dat een dier (bijvoorbeeld een hond) bijzonder gehecht is aan een mens of aan een ander dier, en die vervolgens verliest. Veel intelligente dieren laten gemis blijken door een gebrek aan levenslust. Maar als dieren door depressie bijvoorbeeld niet meer eten en daardoor sterven, is dat geen zelfmoord - er is geen teken dat de dieren zich ervan bewust waren dat niet eten zou leiden tot de dood. Actieve zelfdoding komt in het dierenrijk maar zeer sporadisch voor. (Het hier eerder aangehaalde verhaal van de hond die bewust onder de trein liep, is daarom erg interessant.)

Schorpioenen die zichzelf steken wanneer omringd door vuur, hebben niet veel anders dat ze kunnen proberen te doen aan de pijn die ze voelen bij de oververhitting. Dat het leidt tot de dood, komt zeer zeer waarschijnlijk niet bewust in het koppie op. Idem voor spinnen die worden opgegeten na het paren, of nadat de eitjes zijn uitgekomen en bijen die steken en daarmee het leven laten - die offeren zichzelf ook niet bewust op.

Lemmings blijven nog over, maar zoals al eerder gezegd: verhalen over massale zelfdoding door de hamsterachtige beestjes berusten op een fabeltje. Twijfelgeval lijkt dan nog de tarsier. Dit diertje beschadigt zichzelf in gevangenschap zo hevig dat het bijna altijd leidt tot de dood. Daarom wordt het niet in dierentuinen gehouden. Maar het is ook van dit dier niet te bewijzen het dat doel - de dood - voor ogen had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zie mijn reactie, er zijn zat dieren met bewustzijn. Daarnaast zal een baby van een mens sterven als hij na de geboorte geen liefde krijgt.
Een baby in een couveuse leggen en laten verzorgen door robots dat werkt dus niet. Een mens heeft pas bewustzijn rond de leeftijd van 1,5/2 jaar. Waarom sterft de baby? Omdat het niet bewust is dat het een baby is, er is dan ook geen reden om te leven. Dieren doen dit niet, die weten vanaf de geboorte al dat ze er zijn.

Andere antwoorden (12)

Ja, de mens is een dier en er worden wereldwijd toch dagelijks zelfmoorden gepleegd...

Toegevoegd na 54 seconden:
En dan heb je bijvoorbeeld de lemmingen: maar is dat bewust?

Anders zou ik het niet zo weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Silim, ik heb dus ook snel de vraag even aangepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooh... En dan hopen dat ik niet teveel minpuntjes krijg door mensen die de vraag en antwoorden niet goed lezen... :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die lemmingen is al jaren geleden toegegeven door de makers van die "documentaire" dat dit vervalst was. Waarom dit antwoord toch telkens weer herhaald wordt, is me een raadsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, Simply ; je was me voor. Het verhaal van de massale zelfmoord van lemmingen is zo ongeveer de meest hardnekkige hoax die nog steeds springlevend is.
http://www.athropolis.com/arctic-facts/fact-lemming-jump.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja inderdaad dat is een broodje aap verhaal.
Ja, dat gebeurt.
Ik weet dat er een vogelsoort is - ik geloof adelaars maar het zou net zo goed een andere soort kunnen zijn - die heel monogaam zijn en hun hele leven dezelfde partner houden. Als één van de twee komt te overlijden vliegt de overgebleven vogel zich te pletter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. In het dorp waar ik voorheen woonde, woonde een hond (met baasjes) langs een spoorlijn. Dat beestje kwam er nooit in de buurt. Tot hij heel oud was en aftakelde. Hij ging op het spoor staan toen er een trein aankwam. Ik kan me niet indenken dat dat onbewust is gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wel, mieren gaan allemaal dood als de koningin dood is. of is dat geen zelfmoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als een schorpioen is ingesloten door vuur dan steekt hij zichzelf dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's 't eerste wat ik dacht toen ik de vraag las. + van mij Flipje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant!
ik denk dat maar heel weinig dieren dit kunnen.
om bewust zelfmoord te plegen, moet je het begrip "dood" kunnen vatten.
slecht enkele diersoorten, zoals mensapen, olifanten en dolfijnen kunnen dit.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik geloof er niets van dat dieren dat bewust kunnen doen, geen enkel dier...

Ik denk dat 90% van de mensen dat niet eens zo bewust doen... 90% wil een beter leven in plaats van dood, dus daaraan zie ik dat het geen bewuste zelfmoord is als de werkelijke achterliggende reden een beter leven is...

Ik geloof er niets van dat dieren bewust zelfmoord kunnen plegen, zomaar... Zijn ze gevangen, of in het nauw gedrukt of anderszins gepijnigd of gefrustreerd, dan wel, maar in de vrije natuur, ik geloof er niets van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het eerste antwoord staat een gedeelte van de fabel over de lemmingen. Lemmingen zijn een soort woelmuizen van wie wordt gedacht dat zij zo massaal zijn in hun trektochten, dat ze geen halt houden voor een eventueel ravijn of de zee. Dit wordt gezien als zelfmoord plegen. Het is een leuk verhaal, maar het is niet waar.
Deze fabel is gevoed door de film die Disney van de Lemmingen heeft gemaakt. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat zwanen als hun partner dood is, niet meer eten en dan uiteindelijk zelf ook dood gaan.
Maar dat is zoals iemand hierboven al aangaf niet echt zelfmoord, het is meer het ontbreken van lust voor het leven dat dan uitmondt in sterven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik ook weleens gelezen, ze hebben nl. een partner voor het leven. Triest eigenlijk.
Dieren kunnen bewust geen zelfmoord plegen omdat hun verstand niet zo ver ontwikkeld is. de reden dat dieren soms "zelfmoord" plegen nadat hun baasje gestorven is komt door het feit dat ze in de war raken doordat hun dagelijks leven is verstoord en hierdoor zijn ze sneller geneigd om een ongeval te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het eerlijk gezegd niet, hoewel ik bij duiven toch wel sterk het idee heb dat ze het proberen. Ik weet niet waarom, maar duiven gaan ALTIJD voor je fiets staan, en die vliegen dan pas op het laatste moment weg. Er zijn heel veel dieren die ik nutteloos vind, maar de duif is toch wel het ergste, ik vraag me af hoe zwaar zijn leven is dat hij er een eind aan wil maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Door de spiegelproef te doen kunnen we bewustzijn meten in dieren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiegelproef
Dieren die de test met succes hebben afgelegd, zijn:
Mensen, Chimpansees, Orang-oetans, Bonobo's, Dolfijnen (tuimelaars) & Eksters & Aziatische olifanten.

Dus van al deze dieren weten we dat ze bewust zijn. Dus ja, deze dieren kunnen zelfmoord plegen.