mag je de zolder als een slaapkamer gebruiken?

De huisbaas was van de week lang geweest en heeft mij gevraagd of mijn zoon op zolder slaapt wat hij ook doet, toen heeft de huisbaas gezegd dat hij daar niet mag slapen i.v.m met brandveiligheid.
wij leven in een rijtjeshuis op de 2e verdieping en de zolders zijn boven.

mijn vraag is dus waarom mag het niet? (woningcorp ymere)

Toegevoegd na 17 minuten:
voor alle duidelijk er is geen cv ketel of kachel . er zijn 2 ramen die open dichtgaat voor ventilatie en luchtcirculatie het is geisoloeerd en omgebouwd naar een gewone kamer dus begrijp ik nogsteeds niet waarom het niet mag terwijl niks over staan in hun "huisregels"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
24.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oepss.... Ik slaap ook op zolder. Kan me haast niet voorstellen dat dit niet mag, heb nou niet het idee dat mijn kamer minder veilig is dan de andere kamers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als er geen vaste trap is kan iemand niet snel genoeg vluchten bij brand. Als er geen raam is mag een kamer niet gebruikt worden als slaapkamer. Maar als dat wel zo is, moet je je huisbaas vragen wat er precies niet brandveilig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn de zolders verbonden met het huis, of kan je daar alleen komen via het gezamenlijke trappenhuis? Kijk eens in je huurcontract en/of het bericht waar je ooit op hebt gereageerd. Tel het aantal kamers, de zolder zal niet meetellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er een gewone trap of een vlizotrap?

Antwoorden (6)

Als daar ook de cv-kachel zit mag je daar geen slaapkamer van maken i.v.m de brandveiligheid en met het oog op koolmonoxidevergiftiging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Arie graag even een verdere onderbouwing want cv ketel is geen argument.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is onzin, dat geldt alleen als je een hele ouderwetse cv-ketel hebt met een open systeem. Nagenoeg alle ketels hebben tegenwoordig een directe aan-en afvoer van lucht naar buiten en trekken geen lucht uit de ruimte waar ze in hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is geen onzin maar de regel, ook al is dit een hagelnieuwe ketel
Al heeft die cv een aan en afvoerkanaal mag je nog van die zolder geen slaapkamer maken als je de ketel niet afschermd. Dit moet gebeuren door er een apart hok omheen te bouwen van gasbetonblokken + brandvertragende deur en te zorgen dat die vloer gasdicht is.
ronron1212
10 jaar geleden
vloer gas dicht?
Ligt aan de omstandigheden, stel het zou daar stoffig zijn en het is daar niet brandveilig genoeg, dan mag je daar niet slapen. Waarom? Stel je zoon/broer/neef heeft een kaars en valt, nou dan weet je wel. Maar ook modene gloeilampen (zijn eigenlijk niet zo modern meer) kunnen een brand veroorzaken. Stel een spaarlamp valt komt er kwik vrij en dat is giftig. Zou het er stoffig zijn is dat slecht voor de beademing en kun je na 2 weken slapen in je slaap stikken, en dan ga je dood. Dus de huisbaas weet wel wat ie zegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
datzelfde geldt ook voor de andere kamers in huis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het verband met een zolder?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pokemon: Klopt, dit geld inderdaad voor alle huizen
Kan geen reden bedenken wàarom dat niet zou mogen. Kan het ook niet vinden in wetgeving noch huisregels van woonbedrijven. Het mag dus mi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zich is het niet verboden om een zolderverdieping als slaapkamer in te richten en te gebruiken.
Sterker nog, architecten houden al rekening met een extra slaapruimte op zolder en ontwerpen daarop.
Er zijn wel bouwtechnische eisen verbonden aan ruimten en hun bestemming.
Zo moet een slaapkamer over een deugdelijke ventilatie kunnen beschikken in de vorm van geheel of gedeeltelijk te openen vensters en moet de toegang naar de zolder onbelemmerd zijn d.m.v. een deugdelijke vaste trap.
Daaraan voldoe je dus.

Of een kamer warmte geïsoleerd is doet niet ter zake. Er zijn nog talloze woningen die niet of maar ten dele geïsoleerd zijn.

Over brandveiligheid kan je een boom opzetten. Ook slaapkamers op de reguliere slaapetage in woningen kunnen brandonveilig zijn. Als je in bed gaat roken vraag je om moeilijkheden.
Net als cv ketels die zich overal in huis kunnen bevinden. Vanuit dat perspectief is ieder huis brandonveilig of ben je op iedere plek in huis vatbaar voor mogelijke koolmonoxide vergiftiging.
De gebruikte bouwmaterialen bepalen in grote mate de brandbaarheid van een zolder of een heel huis. Hout brandt prima terwijl gipsplaten brandwerend of vertragend werken. Waarmee de zolder is afgebouwd bepaald mede de brandvatbaarheid.

Belangrijk is dat er een goede vluchtweg is. Vanuit zolder is het altijd moeilijker om weg te komen bij brand dan vanaf de begane grond. Maar ook de slaapetage is al een flinke belemmering als bijv. de begane grond in brand staat.
Meestal is de rookontwikkeling de grote 'killer' waarbij de slachtoffers vallen.

Zorg er dus voor dat de slaap- en zolderkamer(s) in ieder geval 'ontsnapbaar' zijn d.m.v. bijv. een touwladder dat je in geval van nood kunt gebruiken om weg te komen en oefen daar ook mee.

Er is dus in principe geen beletsel om een zolderruimte als slaapkamer te gebruiken. Als je maar de risico's zo klein mogelijk houdt en voor goede vluchtwegen zorgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beregoed antwoord +.
Als je een vaste trap naar zolder hebt, en geen ouderwetse geiser of verwarmingsketel op zolder hebt hangen, is er volgens mij geen enkele belemmering om op zolder te slapen. Als je wel hele ouderwetse apparaten hebt hangen, die hun rookgassen nog binnen huis afvoeren, moet je de woningbouwvereniging vragen of ze die willen vervangen, want dat mag officieel helemaal niet meer.

Verder is het gevaarlijk om te slapen op een zolder waar je alleen met een vlizotrap op- of af kunt, omdat je dan niet, of slechter, kunt vluchten als er brand is. Volgens het bouwbesluit heeft zo'n zolder geen verblijfsfunctie, maar het kan je niet verboden worden om er te gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
De huurprijs mag dus ook niet gebaseerd zijn op een zolder die niet aan de eisen voldoet, ook al leg je er iemand te slapen. Hij telt dus niet mee in het woonoppervlak van de woning.
tuurlijk! de zolder is de fijnste plaats om je slaapkamer te hebben.