Hoe kun je op een eenvoudige manier de luchtvochtigheid van je huis meten?

Ons huis is veel te droog en daarom gebruiken we een luchtbevochtiger. Maar hoe kan ik zonder een hygrometer meten hoe hoog de luchtvochtigheid is. Zijn daar huis tuin en keukenmiddeltjes voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
27.7K

Het beste antwoord

De meest accurate methode om de luchtvochtigheid te meten is de methode waarbij gebruik gemaakt word van twee thermometers. De eerste thermometer meet de temperatuur en de tweede word aan de onderzijde omwikkeld met een kousje (gaasje)welk in een bakje met water word gehangen,door deze naast de eerste te hangen gaat het water verdampen en krijg je een temperatuur verschil door het verschil in een mollier diagram te vergelijken krijg je de correcte luchtvochtigheid als je dit diagram niet kunt vinden en je neemt genoegen met een minder nauwkeurige meting kun je de volgende vuistregel gebruiken in 1 m³ lucht past bij 100% rv dezelfde hoeveelheid waterdamp als de luchttemperatuur
bijvoorbeeld de temperatuur is 20 Graden droge thermometer
luchtvochtigheid (RV) = 70 %
Temperatuur (natte thermometer = 20-30% =14 graden
volgens het mollier diagram 13,3
op de onderstaande link is het diagram te downloaden
het gaasje kan een eenvoudig verband gaasje zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als jij je luchtvochtigheid wil meten zonder hygrometer dan zijn er volgens mij weinig andere mogelijkheden. Als je schimmel in de keuken hebt, ben je te laat. Is alles uitgedroogd, dan ben je ook te laat. Ga hierin maar balanceren en loop achter de feiten aan.

Jouw vraag staat in verhouding toet een snelheidsmeter van een auto die je dus niet wil hebben. Dan moet je ook niet zeuren over een prent van een agent als je te snel hebt gereden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor! zit je net een dag op GV probeer naar mijn beste geweten een antwoord te geven en je hebt gelijk 2 minpunten
Ik merk het aan het papier van m'n (laser)printer. Als dat er min of meer 'gekronkeld' uit komt, is het te vochtig in huis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bordje of bakje met water plaatsen en meetpunten aanbrengen. De eerste meting van vol naar leeg wordt je referentie meting. Daarna kun je gaan verfijnen. Op die manier weet je op een doodsimpele manier de relatieve droogte of vochtigheid van de kamer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door gewoon in de kamer te gaan staan ,en een paar keer goed diep adem te halen.
Hierdoor krijg je al een idee,van de luchtvochtigheid in je huis.
Helemaal betrouwbaar is het niet,maar het geeft een idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft je luchtbevochtiger geen hygrometer?
Hij moet toch een keer aflaan als de juiste vochtigheidsgraad bereikt is.
Bij de HEMA verkopen ze eenvoudige haarhygrometers voor een paar Euro's, dat moet het je toch waard zijn als je wel geinvesteerd hebt in een luchtbevochtiger.
Vergeet de meter niet te ijken. In de gebruiksaanwijzing staat hoe dat moet. (Is heel eenvoudig)

Succes!