In hoeverre is een "eigen" geschillencommissie rechtsgeldig, die niet volgens het geëigende wettelijke protocol is opgericht?

Deze vraag is naar aanleiding van een bericht in de Telegraaf van enige weken geleden. In de colum van makelaar Hans Broeren maakt hij melding van een eigen geschillencommissie van de stichting Vast en Zeker aan Huis. Deze stichting heeft ook een eigen Keurmerk in het leven geroepen, waarvan blijkt dat een van de grote aangesloten bedrijven Kroon Kozijnen is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het werk van een geschillencommissie is een vorm van bindend advies (in een conflict) die wordt vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst. Als u en Kroon Kozijnen een overeenkomst aangaan om uw geschil te laten beslissen door de 'eigen' geschillencommissie, dan bent u in beginsel aan hun oordeel gebonden, behalve als de commissie niet op een goede manier te werk is gegaan, maar niet als u het achteraf met hun oordeel niet eens bent. De overeenkomst om geschillen door een geschillencommissie te laten beslissen kan ook in algemene voorwaarden staan. Daaraan bent u echter niet gebonden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad is het een vorm van een bindend advies, bij wijze van vaststellignsovereenkomst. In feite ga je contract aan waarin staat dat de geschillencommissie beslist. Hou je je niet aan de uitspraak van geschillencommissie dan pleeg je in feite contractbreuk en kan je voor de echte rechter gedaagd worden wegens contractbreuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Arbitrage is geregeld in het vierde boek van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering. Daarin is veel meer geregeld dan contractbreuk. Het is slechts in een beperkt aantal
gevallen mogelijk dat de gewone rechter
een arbitraal vonnis vernietigt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dag Pedro, bedankt voor je snelle antwoord. Kan ik uit jouw antwoord concluderen dat het dus mogelijk is dat diverse grote leveranciers via een "eigen" geschillencommissie hun klagende klanten een bindend advies kunnen geven?
Waar blijft dan de onpartijdigheid en onafhankelijkheid? Let wel: Deze commissie staat niet ingeschreven op www.de geschillencommissie.nl