Hoe koud is kraanwater?

Als je de CV uitzet en de douche aanzet. Dan is het dus zo koud als het kan zijn. Maar hoe koud is dat ongeveer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
32.1K

Het beste antwoord

Als je een thermometer in de douchestraal houdt, dan kun je het zelf meten. Het zal iets verschillen, als je dit 's winters of 's zomers meet, omdat 's winters de bodemtemperatuur wat lager ligt dan 's zomers.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik schat zo in, dat het 's winters ongeveer 5 graden Celsius en 's zomers ongeveer 10 graden Celsius zal zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kraanwater heeft ongeveer de omgevingstemperatuur. Dat is 's zomers (of in een warm vakantieland) dus een graadje of 15 hoger dan 's winters.
Die watertemperatuur reageert natuurlijk met grote vertraging op de omgevingstemperatuur. Na een warme dag is niet opeens je kraanwater warmer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het water komt toch uit leidingen in de grond. Dat is duidelijk kouder dan de gewone luchttemperatuur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jullie hebben het vóórlaatste zinnetje in m'n antwoord gemist!
Als het buiten 10 graden vriest, komt er nog gewoon water uit de kraan. Dat is dan dus zeer veel warmer dan de buitentemperatuur.
Omgekeerd, als de mussen van het dak vallen is het water lekker koud.
Maar 's winters is dat water toch kouder dan 's zomers. Met andere woorden: het water volgt de buitentemperatuur, maar met grote vertraging en binnen marges.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een onzin van Gesp! Water neemt de temperatuur aan van de leiding in de grond, die op zijn beurt weer de temperatuur aanneemt van de omringende grond. En de omringende grondtemperatuur wordt in kleine mate beïnvloed door de temperatuur boven de grond. Aangezien de waterleidingen van het waterleidingbedrijf redelijk diep in de grond liggen (in verband met vorstgevaar), zal de temperatuur van het water dat uit de kraan komt, nagenoeg niet afhankelijk zijn van de buitentemperatuur. Zeker niet als je het langer laat stromen. Majuba en Goos 1307 hebben gelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoord allemaal. Maar Utopist je hoeft niet het antwoord van Gesp onzin te noemen. Gesp denkt mee en dat waardeer ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag. Ik heb het even gemeten. Het water bij mij uit de kraan is nu 25,5 °C, terwijl de kamertemperatuur 27 °C is. Het hangt er dus vanaf waar je woont.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@TheoDeed
Nee, zo heb ik het niet bedoeld! Ik dacht dat de vragensteller zich afvroeg of kraanwater een vaste aflevertemperatuur heeft. En ik wilde alleen maar duidelijk maken dat dat gewoon varieert met het jaargetijde: de watertemperatuur volgt, heel langzaam en binnen marges, de buitentemperatuur.
Dat is ook logisch: Amsterdam, bijvoorbeeld, haalt zijn water o.a. uit een paar grote meren, gewoon buiten, met eendjes. Dat water gaan ze tijdens het zuiveren echt niet koelen of verwarmen.
Dat ligt aan de kamertemperatuur en de omgevingstemperatuur.
In de winter is het kraanwater vaak een stuk kouder.
Gemiddeld zal het tussen de 15-20 graden zijn rond deze tijd van het jaar.
In de winter kan het volgens mij wel 5-10 graden zijn, zeker als je het even door laat stromen.