Hoe houd je je afvalwater vetvrij?

Wij wonen deels in een souterrain, reden waarom er een vuilwaterpomp nodig is om ons afvoerwater naar het hoger gelegen riool te pompen. Nu lieten we onlangs een nieuwe pomp installeren, waarvan de vlotter vrij snel vies werd waardoor hij haperde. Afgezien van onze discussie over de garantie en wie waarvoor verantwoordelijk is zou ik graag willen weten hoe we nog minder vet kunnen wegspoelen,. Of het onvermijdelijke vet kunnen neutraliseren. Behalve een was op 90 graden en soda dacht ik aan koffie prut door de wasbak. Dat schijnt ook te helpen. Weet iemand hier meer van?

Toegevoegd na 10 uur:
Het voorkomen van vet erin gooien doen we dus al, Maarten en Marleen. Dat blijkt wellicht te weinig uit mijn woordje "nog" hierboven. Dank. Weet iemand iets over koffieprut? Lijkt me vet, maar heb ooit gehoord dat het zou helpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken het verhaal van de koffieprut wel, maar heb er nog nooit een duidelijke verklaring voor gelezen waarom dat zou werken. Het absorbeert in elk geval sterk, maar of het ook vet absorbeert ?? Persoonlijk ben ik zeer terughoudend met het door de gootsteen spoelen van welke vaste stof dan ook, dus ik zal het niet snel proberen en ook niet aanbevelen. Bakpoeder en soda zijn in elk geval goedkoop en tamelijk onschuldig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De veronderstelde schurende werking van koffieprut blijkt overigens een broodje-aap-verhaal, en loodgieters zijn er niet zo verguld mee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koffiedik
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een was op 90 pompt in korte tijd maar ongeveer 15 liter heet water weg, dat is niet genoeg om het vet te laten smelten bij de pomp.
Een tijdje de kraan laten lopen op de heetste stand (60 of meer) laat het vet wel smelten.
Bij voorkeur doe je dat na het douchen of afwassen, dan is alles al een beetje opgewarmd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pogingen om het vet op te lossen werken nooit afdoende. Professionals hanteren die methode nooit maar gebruiken mechanische hulpmiddelen om het riool te reinigen. Als je de hoeveelheid vet al tot een minimum beperkt door het voor spoelen te verwijderen kan het zijn dat de problemen optreden doordat het water te lang op een plaats blijft staan. Het aanwezige vet krijgt dan de gelegenheid op te drijven en te gaan aankoeken. Dat heb ik bij meerdere bedrijven meegemaakt. Het enige wat daar afdoende tegen helpt is de ligging van de riolering te veranderen. Dat is werk voor een vakman.

Het beste antwoord

Vroenden van ons hebben mogelijk een gelijke woonsituatie. Zij doen een keer per maand een flinke hoeveelheid soda in een wasmachine (zonder kleding) stoken de temperatuur op tot maximum en loEn het hete water dan via de pomp naar het riool.
Ook in de vaatwasser doe ze een gelijk iets.

Van belang is om na te gaan of de klep die hitte aan kan. Waarschijnlijk wel maar ik wil je niet op onkosten jagen dus handig om even na te gaan.

Verder als eerder gezegd door anderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De beste manier om vet uit je riool te houden is het niet te lozen. Veeg voor de afwas alle pannen en borden waarop vetresten (saus, mayonaise, jus) zitten, met een keukenrol schoon en gooi dat in de vuilnisbak. Iets anders zit er in jouw situatie niet op. De enige andere manier om vet uit het riool te houden is gebruik van een vetvanger, waarin het afvalwater een poosje blijft staan zodat het vet gaat opdrijven en niet meer in het riool kan stromen. Maar dat kan voor zover ik kan nagaan niet bij jou thuis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard is niet door het riool spoelen van vet de beste oplossing. Vet eerst uit de pannen scheppen, deze eventueel nog schoonmaken met keukenpapier, en alleen de laatste restanten wegwassen met een goede ontvetter (afwasmiddel) en niet te zuinig met goed heet water. Eventueel een handje soda om na te spoelen.

Veel vette/vettige aanslag in de leidingen echter komt van zeepresten (!) zoals in de wasmachine. In de regel is het overmatig gebruik van (vloeibare) wasmiddelen daar debet aan, alsook de eigenlijk te lage temperaturen waarop we wassen waardoor vetten niet meer voldoende oplossen. De helft van wat op de verpakking staat is meestal voldoende, en ook het gebruik van (weinig) poeder vermindert de kans iets. En vaker op 60 graden of meer wassen.

Natuurlijk kun je regelmatig een handje soda of bakpoeder (als het maar alkalisch is) met heet water door de leiding spoelen, maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Uiteraard is het ook een goed idee de vlotter goed te onderhouden door deze af en toe schoon te maken - als dat een optie is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
en gebruik als wasverzachter een scheutje azijn in plaats van gewone wasverzachter, want dat blijft ook in je leidingen zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goeie tip. Waar ik nooit op was gekomen, want ik gebruik pertinent geen wasverzachter (vanwege het milieu, de kans op huidirritatie en handdoeken en theedoeken die niet meer afdrogen). Maar voor mijn haar werkt het ook, dus voor was moet het ook prima werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Azijn zorgt er ook voor dat wasmiddel beter uitspoelt.
Niet teveel, want dan kan je opnieuw gaan spoelen..
Je kan een vetvanger installeren. Deze zijn ook in consumentenformaat te krijgen en zorgen er voor dat het vet achterblijft in de vanger en water middels een sifonachtige constructie door kan stromen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je zou het met rijst kunnen proberen. Met rijst wordt in ieder geval vaak een fles of vaas op de bodem schoon. Ik vraag me af of het met een afvoer ook werkt. Met een fles werkt het zo: je doet wat rijstkorrels (ongekookte wel te verstaan) in de fles, schudt er mee, en de korrels ketsen het vuil a.h.w. van de kanten.
In het geval van een afvoer zul je meer rijst nodig hebben en dit met enige kracht door de afvoer moeten spuiten.
Soda werkt alleen als het met heet water eerst wordt opgelost. Daarna pas kun je het door de afvoer spoelen.
Dreft heeft een sterk ontvettende werking m.b.t. vette pannen e.d. Wederom met heet water bereik je hiermee het beste resultaat.
Er bestaan flexibele ragers die door de afvoer geduwd kunnen worden en weer terug getrokken.