Hoe isoleren ze huizen op Alaska?

Hoe isoleren ze huizen op koude plekken zoals Alaska of Antarctica

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of het waar is, maar heb veel op docu's gezien dat ze buiten het huis een muur van sneeuw om het huis heen bouwen..
Sneeuw schijnt nogal goed te isoleren.

Antwoorden (2)

Van buiten naar binnen, een damp/vocht werende dikke bekleding, een isolatie materiaal met hoge waarde kan zelfs dezelfde zijn die we hier gebruiken in hogere isolatie waarde, spauw, isolatie materiaal, dampdichte afdekking. Indien er veel sneeuw ligt tegen de gevel op laten liggen, sneeuw isoleert geweldig goed. Dan kan je het best genoeglijk warm hebben. Enkele isalatie kan ook maar dan heb je nog wel een dikke wollen trui nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op Groenland heb ik huizen zien bouwen: drie muren van hout met ertussen hele dikke pakken glaswol, dat gele spul. Driedubbele ramen overal.Ook in Noorwegen en op Spitsbergen heb ik veel houten huizen gezien met dezelfde isolering, altijd drie lagen met ertussen dus twee isolatielagen. Op IJsland gebruikt men om muren te isoloren hele dikke wallen plaggen die naast de buitenmuur staan; op de daken ook een laag plaggen met beplanting die er vanzelf op komt, zoals hele kleine berkenboompjes ( die ertuitzien als een dweil, helemaal plat).
Tegenwoordig worden er ook betonnen huzen gebouwd met een dikke gevelisolatie en dakisoloatie en uiteraard driedubele ramen. Mits er geschikte havens en autowegen zijn. Ook prefab van metalen wanden wordt genbruikt, met uiteraard weer dikke tusenlagen.
De reden waarom ze in Scandinavië etc houten huizen bouwen ligt ook aan de aanvoer van bouwmaterialen die vaak over zee gaan. Heel veel huizen worden prefab geleverd, dus hele wanden, dakdelen etc. Als je ooit met de Hurtigruten meegaat ( Noorse kust), dan zie je hoe ze halve huizen inladen samen met isolatiemateriaal.Op Groenland is bijv. geen autoweg, dus alles moet over zee of met de helicopters, dus dat kost vemogens.