Welke datum moet je opgeven bij verhuizen naar andere gemeente?

Ik kan 2 februari de sleutel ophalen van mijn nieuwe appartement. Echter, ik hoef de sleutels van mijn huidige studio pas op de 16de in te leveren. Ik ga 8/9 februari verhuizen. Welke datum moet ik opgeven bij de gemeente als verhuisdatum? 2 of 16 februari?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
48.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Wat je zelf wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja als het maar binnen vijf werkdagen gerekend vanaf 16 februari is.

Antwoorden (4)

Maakt niet uit, want je wordt automatisch bij de vertrekkende gemeente uitgeschreven. Je daadwerkelijke verhuizing is 9 februari dus zou ik dat als verhuisdatum opgeven. Overigens mag je dit nog doen tot 2 weken na de verhuizing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, maximaal 5 werkdagen, anders ben je strafbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, binnen 5 dagen moet je ingeschreven staan in je nieuwe woning:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/5699-regel-de-grote-verhuisdag-goed-verhuizen-doe-je-zo-tips.html
Je verhuisdatum is 8 februari.
Officieel gaat het bij inschrijving om de plek waar je werkelijk woont, dus de plek waar je slaapt.

In de praktijk zal het weinig uitmaken welke van de 3 data je opgeeft.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal er echter pas 'echt' gaan wonen (slapen dus), op 31 februari/1 maart, ik zal een paar weken weer bij mijn ouders gaan wonen omdat ik vanwege school daar nog niet heen kan.
Ritsuka
9 jaar geleden
dat maakt niet uit, je hebt de sleutel al wel voor die tijd.
Ik heb ook eerst een maand lopen klussen in huis voor ik er ging wonen, maar ik stond al wel ingeschreven daar
Dat moet je opgeven binnen 5 dagen na de werkelijke verhuizing. (Dus binnen 5 dagen na 8 februari).

"Verhuizing binnen 5 dagen doorgeven

U moet uw verhuizing binnen 5 dagen na het wijzigen van uw adres doorgeven. De dag waarop de aangifte is ontvangen, geldt als de datum van verhuizing, tenzij u opgeeft dat u later verhuist. Dan geldt de opgegeven datum. Gemeenten kunnen sinds 1 januari 2014 een boete opleggen die kan oplopen tot € 325 als u belangrijke wijzigingen niet op tijd doorgeeft aan de gemeente. Zo moet een nieuw adres binnen 5 dagen na de verhuizing bij de gemeente binnen zijn.

Benodigde documenten

U heeft de volgende documenten nodig om uw verhuizing door te geven:
een geldig legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument);
een bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner). "
9 jaar geleden
De verhuisdatum hoeft niet vastgesteld te worden op de datum dat je de sleutel krijgt. Voor het vaststellen van de officiële verhuisdatum kunnen verschillende redenen belangrijk zijn, nl waar wil je je post ontvangen en wanneer zeg je de huur op van de huidige woning.
Als men gaat verhuizen dan moet men dat binnen vijf werkdagen persoonlijk of schriftelijk melden aan de gemeente waar men woont of gaat wonen. Men kan zich niet laten uitschrijven bij de gemeente die men verlaat. Men kan zich op het nieuwe woonadres laten inschrijven bij de gemeente waar je blijft of gaat wonen. De gemeente die men verlaat, zorgt zelf voor de uitschrijving.
Men moet de verhuizing binnen 5 dagen na het wijzigen van het oude woonadres doorgeven. De dag waarop de aangifte is ontvangen, geldt als de datum van verhuizing, tenzij men opgeeft dat men later verhuist. Dan geldt de datum van inschrijving, in jouw geval 1 maart.
Je zegt namelijk dat je vanwege school een maand bij je ouders logeert (niet woont).
Als je de verhuisdatum opgeeft bij de afdeling Burgerzaken, wordt het nieuwe adres automatisch doorgegeven aan DUO, doe het daarom uiterlijk op de dag dat je de oude woning verlaat. Het is in jouw situatie namelijk van belang een dusdanige verhuisdatum te kiezen waarop je je post niet meer op het oude adres wenst te ontvangen.