Hoe kan warmte beter door huis verspreiden zonder overal ventilatoren te plaatsen?

Als ik de houtkachel aansteek blijft de warmte echt in de kamer hangen
Ondanks open deur naar gang en aangrenzende keuken blijft het in die ruimtes aanmerkelijk kouder.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
11.2K

Antwoorden (1)

De warmte van de houtkachel zoekt de makkelijkste weg naar boven.
En blijft heel vaak als een warme luchtbel tegen het plavond hangen.
Koude lucht wordt langs de vloer naar de kachel toe gezogen.
Deze koude lucht komt uit een vertrek waar een deur open staat.
Maar deze lucht wordt weer aangevuld met lucht van buitenaf, via kieren en ventilatie openingen.
Hoe harder de kachel brandt, hoe meer buitenlucht er naar binnen wordt gezogen.
Dus wordt de ruimte waar de deur open staat amper warmer.
Tegen het plavond zit voldoende warme lucht voor de gang en keuken, maar kan er niet komen, door het grote verschil in temperatuur tussen de vloer en het plavond.
Pas als er boven de deuren een luchtdoorlaat komt, zal een deel van de warme lucht verder stromen.
Onze houtkachel haalt zijn lucht via een inlaat voor 100 % van buiten, dus wordt er geen koude lucht van buiten het huis in gezogen.
Hierdoor is de warmte veel beter verdeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
"Onze houtkachel haalt zijn lucht via een inlaat voor 100 % van buiten, dus wordt er geen koude lucht van buiten het huis in gezogen." ???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De luchtinlaat wordt geregeld met slechts een knop.
Onder de kachel zit een buis, die door de muur naar buiten gaat.
Er kan dus onmogelijk lucht uit de kamer worden gezogen.
Druk je de regelknop helemaal in, dan stopt direct de vlammen in de kachel en gaat hij na verloop van tijd gewoon uit.
Een gemiddelde houtkachel, met geen luchtinlaat van buiten af, trekt per uur ongeveer 50 M3 lucht uit het vertrek!!
Deze lucht wordt weer aangevuld, door een open raam, kieren, ventilatie roosters en vaak ook via de afzuigkap in de keuken.