mijn vaatwasser zit aangesloten op de afvoer van de badkamer en de laatste tijd komt er water in het bad omhoog, hoe kan dit?

vaatwasser duwt water omhoog in bad

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Antwoorden (2)

Omdat de vaatwasser een pomp heeft, wordt het water met een grotere druk de afvoer in geperst dan de gewone 1 bar luchtdruk. Als de afvoer die waterhoeveelheid niet aan kan, zoekt het water een andere uitweg. Daarbij kan het zelfs omhoog worden geperst. Het putje van de badkuip is, na de gewone afvoer, de weg van minste weerstand, dus komt het hier omhoog.
Als het probleem nieuw is en voorheen niet optrad, zonder dat je veranderingen hebt aangebracht in afvoeren, zou het te maken kunnen hebben met vernauwing van afvoerleidingen a.g.v vastkoekend vuil. De afvoer reinigen zou dan soelaas kunnen bieden.
Als de vaatwasser nieuw is geïnstalleerd, zou je voor dit toestel beter naar een alternatieve afvoer moeten gaan zoeken, of delenn van de afvoer met bredere pijpen moeten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk zit de afvoer gedeeltelijk verstopt met aangekoekte resten van de vaatwasser. Gooi een ontstopper door de leiding of gebruik een veer om de leiding los te krijgen. Een badkamer is niet zo'n goeie plaats voor een vaatwasser, de afvoer is waarschijnlijk te dun.