Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor een soort spin is dit? (zie foto)

De bijgevoegde foto is uitvergroot, de spin was zo'n 1.2 bij 1.2 cm.. hij liep binnen op een muur en ik vraag me af welke het is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.2K
Amadea
8 jaar geleden
Hij ziet er hetzelfde uit als de spin van http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/overig/vraag/500012/spin en toch denk ik dat het wel gewoon een zwarte huisspin is en geen bodemjachtspin (want wat moet die in huis?).
Cryofiel
8 jaar geleden
Die zie je heel vaak, meestal in de tuin. Ze maken dichte horizontale webben, vaak in een hoek of achter een regenpijp. Zo'n web eindigt in een gesponnen holletje waar de spin in zit. Het web plakt niet, maar de prooi kan er slecht op lopen. De spin komt dan uit zijn holletje, grist de prooi van het web, en sleept hem mee naar zijn holletje. Vaak raken de webben van meerdere spinnen elkaar. Als er een prooi in zo'n web valt, komen er dus ook meerdere spinnen kijken of ze die prooi kunnen pakken voordat een buurspin dat doet. Maar hoe ze heten? Tja...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea nu je de link legt met die vergelijkbare.. als ik kijk binnen die familie, naar http://nl.wikipedia.org/wiki/Noordse_kampoot
dan kan het best eens die Noordse kampoot zijn?
Amadea
8 jaar geleden
Als ik het goed zie heeft die bruine poten in plaats van zwarte.
Rieneke1
8 jaar geleden
Cryo, jij bedoelt trechterspinnen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Oh, heten die zo? Even zoeken... Ja, inderdaad!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ik zo kijk naar afbeeldingen van trechterspinnen lijkt het er nog niet op, weet dan echt niemand welke soort dit is?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is een Drassyllus praeficus, in het Nederlands zonnekampoot genoemd.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding