Kan je als mens de rode bes van de taxus eten en is dit gezond?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Antwoorden (2)

Alle delen van taxus zijn giftig, behalve het helderrode vruchtvlees van de schijnbessen die alleen voorkomen op vrouwelijke exemplaren. Als de pit maar wel wordt weggegooid (want die geeft bij de vertering net als alle andere plantdelen het schadelijke taxine af), dan kan het eten van het vruchtvlees van een rode bes geen kwaad.

Het vruchtvlees is dus eetbaar, en zelfs lekker zoet, en het bevat vitamine C. Of het echt gezond is is echter nergens te vinden. Waarschijnlijk vanwege het risico op vergiftiging dat het niet aangeraden wordt. Maar je kunt er best eens eentje proberen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Je was me nét vóór :-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Een hand vol rogge van Agatha Christie daarin wordt een kerel vermoord d.m.v. de pitten uit de taxus bes.
Nee, het is zeker niet gezond. De taxus is in zijn geheel giftig.
(Uitzondering: het besje, als je de pit uitspuugt. Maar gezond is het dan nog steeds niet.)