Moet de verhuurder de betonnen muur verfklaar maken?

Afgelopen vrijdag kregen mijn vriend en ik de sleutel van ons appartement. Degene die het appartement opleverde, vond dat alles er keurig netjes uit zag. Wij zagen her en der wel wat scheuren, maar dachten dat dit "gewoon" scheuren in het behang waren. Mijn vriend en ik zijn een jong stel en wat dat betreft onwetend.
Toen mijn moeder binnen kwam, vertelde zij dat dit enorme krimpscheuren zijn. Daarbij kon zij ook zien dat er schimmelplekken onder het behang zaten. Meteen de man van de oplevering gebeld die er voor zorgde dat er iemand langs kwam. Inderdaad, huge krimpscheuren, schimmelplekken en vochtdoorslag. Aangezien het plan was dat ze vandaag kwamen werken, hebben wij de hele woning gestript. Dit moest wel, anders konden de krimpscheuren en plekken nooit behandeld worden.
Nu zitten wij met een kale betonmuur, met allemaal luchtbelgaatjes. We kunnen de muur niet schilderen en we zijn niet van plan om zelf een stucadoor te gaan betalen. De muren waren in dermate slechte toestanden (nooit onderhouden, nooit krimpscheuren gemaakt, is een woning uit de jaren 60 dus dan weet je het wel..) de vier lagen behang met nog eens duizend lagen verf er wel af moesten, anders konden de mannen vandaag nooit beginnen met werken.
Ik vraag me af of de verhuurder verplicht is om iets aan de betonnen muren te doen. Ik heb niets aan opmerkingen als: wees blij dat je een appartement hebt (zulke opmerkingen lees ik tijdens mijn google tocht op diverse fora), maar wel wat aan oprecht advies.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Lichte krimpscheuren zijn voor rekening van de huurder, maar als het zulke grote scheuren zijn als je in je vraag beschrijft, dan moet de verhuurder dit herstellen.
Je hebt goed gehandeld door de verhuurder hier direct over te informeren.