Bestaat er een app die mij laat zien waar ik het best kan gaan wonen op basis van plaatsen van vrienden, fam. werk etc?

Ik heb vrienden wonen in Utrecht, Zwolle, Dieren en mijn werk in Amersfoort. Verder zijn er nog een aantal plaatsen die belangrijk voor mij zijn. Ik heb niet echt een idee waar ik goed aan doe. is er een app of website waar ik al deze plaatsen kan invullen en waar dan een uitkomst is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom pak je niet gewoon een kaart van Nederland en zet je lijnen van de ene plaats naar Amersfoort, dan krijg je vanzelf een kruispunt, dat het midden is tussen je werk (wat goed bereikbaar moet zijn) en de mensen die je graag dicht in de buurt wil hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat reistijd en afstanden is dat meestal zo dicht mogelijk bij je werk.
Daar mag je 5x per week naartoe en meestal tijdens de spits. Andere factoren zijn lastig in getallen uit te drukken.
Wil je dichtbij je familie of juist zo ver mogelijk weg van ze wonen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heb je nu al een app nodig om te kunnen weten waar je moet gaan wonen, moet niet gekker worden zeg!
kan je toch wel zelf bedenken.

Het beste antwoord

Als je daar een antwoord op wilt kun je dat eenvoudig in excel uitrekenen.

| enkele reis | per jaar
doel | woonplaats |destinatie |afstand km | reistijd min | #reizen | km | reistijd uur
werk | Utrecht | Amersfoort| 30 | 45 | 225 | 13.500| 338
vrienden| Utrecht | Utrecht | 5 | 10 | 104 | 1.040 | 35
vrienden | Utrecht | Dieren | 85 | 75 | 26 | 4.420 | 65
-------------------- +

km per jaar = reisafstand * aantal reizen per jaar * 2 (2x = retourtje)
reistijd per jaar = (reistijd * aantal reizen per jaar *2) / 60 (60 minuten per uur)

herhaal deze berekening door andere plekken als woonplaats te kiezen en je onderlinge afstanden in de tabel aan te passen en je vindt de qua reistijd en reisafstand optimale locatie. Doorgaans geeft werk de doorslag omdat het een dagelijks terugkerend fenomeen is.

Toegevoegd na 8 minuten:
ssorry, genoemde totalen zijn voor woonplaats Amersfoort.

Voor Woonplaats Utrecht gelden deze totalen:

;-) Jammer dat je hier niet even een spreadsheetje kunt doorgeven.

Toegevoegd na 44 minuten:
aannamen:
je werkt 225 dagen per jaar in Amersfoort
je bezoekt 104 keer per jaar vrienden (2x per week)
je bezoekt 26 keer per jaar vrienden in Dieren (eens in de 2 weken)

afstanden kun je inschatten met ANWB Routeplanner.

reistijden zijn ingeschat.
Vul hier met hulp van ANWB routeplanner iets in, maar houdt rekening met reistijden tijdens de spits (werk), die zijn al gauw gemiddeld 1,25 keer de normale reistijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nice! Thanks voor de suggestie! Hier zou nu een app van moeten zijn ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je deze rekenmethode combineert met de methode van @crea, dan krijg je een driehoek met Utrecht in het westen, Amersfoort in het noorden en Dieren in het oosten. Jouw optimale woonplaats ligt ergens binnen deze driehoek. Door de berekening toe te passen weet je precies waar in de driehoek. Gezien het feit dat Amersfoort het meest frequent wordt bezocht (werk, 5x/week) én omdat Amersfoort "tussen" Utrecht en Dieren in ligt zal jouw optimale locatie vlak bij Amersfoort liggen. Als je vaker naar de vrienden in Utrecht gaat wellicht Leusden, als je vaker naar familie in Dieren gaat Barneveld, Lunteren. Als je weinig vrienden en familie bezoekt beslist in Amersfoort zelf.