Hebben huurders recht op een compensatie wegens het gederfd woongenoot?

Mijn buren hebben een lekkage. Al 8 keer zijn loodgieters bij mij geweest in opdracht van mijn verhuurder. Mijn muur is al twee keer opengemaakt. Uiterst storend. Ook voor mijn moeder van 76. Geen enkel bewijs dat de lekkage van mijn woning komt. Maar de verhuurder blijft loodgieters sturen. Uiteraard, begrijp ik dat de oorzaak van de lekkage gevonden moet worden. Ik vind wel dat de verhuurder hiervoor ervaren loodgieters moet sturen.

1.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jullie zelf een lekkage hadden, die niet verholpen wordt, dan wel.
In dit geval denk ik niet. 8 keer is wel veel. Misschien kan je eisen dat ze een goed bekend staand bedrijf inhuren.
Ook kan je zelf wat strenger worden. Bijvoorbeeld door zelf een tijd te bepalen die jullie beter uitkomt. ps. Een lekkage kan soms heel moeilijk te vinden zijn. daar kan een verhuurder ook weinig aan doen.
Wouter2011
8 jaar geleden
Er is geen enkele lekkageoorzaak bij ons gevonden. Er woont wel een alcoholist naast ons. De verhuurder zei een paar keer dat de lekkage van die alcoholist komt. Desondanks blijven onze buren al maanden last hebben van de lekkage. En de verhuurder blijft loodgieters ook aan onze woning sturen. De verhuurder kan er idd niets aan doen dat een lekkage soms moeilijk te vinden is. Het is echter zijn probleem en plicht. Hij mag inderdaad goed bekende bedrijven inhuren. Heb ik misschien recht op een compensatie voor gederfd woongenot? 8 loodgietersbezoeken waarvan 5 zonder afspraak zijn echt iets te veel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke overlast heb je gehad?
Zit je maanden in de troep?
Zit je dagen zonder water o.i.d..?
Zoals ik het lees heb je bij elkaar een paar uur loodgieters over de vloer gehad. Wees blij dat er geen echte lekkage bij jou was, dan zit je mogelijk een dag zonder water of een tijdje zonder douche en ook daarvoor krijg je geen compensatie. Zonder afspraak hoef je ze niet binnen te laten.
Meestal is het handiger om wel te doen, want als ze aanbellen en je bent thuis is dat voor jou ook handiger dan er op een later moment voor thuis te blijven. Sowieso moet je eerst een klacht neerleggen voordat er mogelijk een recht op vergoeding ontstaat.
Klagen over dingen in het verleden heeft geen zin.
http://www.huurders.info/huurprijzen-en-woonlasten/onderhoudsprocedure/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Jackd al twee keer muur opengebroken
Wouter2011
8 jaar geleden
Idd. 2 keer muur opengebroken is niet niets. Steeds een halve dag thuis moeten zijn is ook niet niets. Loodgieters komen toch niet op een van tevoren afgesproken tijdstip, maar tussen 8-12 of 12-16. Gestoord worden door een onverwacht loodgietersbezoek als je zit te ontbijten of van plan bent , bijvoorbeeld, te gaan poepen is ook niet zo fijn. Het is überhaupt storend als er bij je zonder afspraak aangebeld wordt...
Wouter2011
8 jaar geleden
Dank voor de link. Ik begrijp dat er geen recht is op een huurverlaging. Weet u misschien iets over eenmalige vergoedingen voor het gederfde woongenot? Een paar jaar geleden werd ons flat gerenoveerd. Toen kreeg iedereen EUR 500 wegens de renovatieoverlast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zeg je dat ze even buiten mogen wachten omdat je rustig wilt eten. Of dat ze terig mogen komen na een afspraak te maken, maar ik zei al dat dat je alleen maar meer tijd kost, zeker als je toch thuis bent en niks beters te doen hebt.
En voor een volgende keer vraag je een precieze tijd. Dan ben je waarschijnlijk wel 's morgens de 1e, want daarna wordt het lastig een tijd te plannen voor een loodgieter. De ene lek is 10 minuten, een andere 2 uur werk. Renovatieoverlast is normaal om bijvoorbeeld een paar dagen naar hotel te kunnen bij zware overlast. Uiteindelijk betalen jullie dat gewoon zelf, het klinkt leuk maar tegelijkertijd gaan de huren omhoog. Die link was meer om de procedure te verduidelijken.
Maar nog duidelijker:
Je hebt in dit geval geen recht op een vergoeding. Koop anders een huis, dan kosten dit soort grappen je nog veel meer tijd en dan mag je er nog dik voor betalen ook zonder dat je ergens aan kan kloppen voor geld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ps. doe anders eens een foto van die opengebroken muur.
Het klinkt alsof ze de hele muur opgehakt hebben, ik gok een klein gat o.i.d. om te kijken of het vochtig is. Waarom ze geen vochtigheidsmeter gebruiken is een andere vraag.
Wouter2011
8 jaar geleden
Ik heb uiteraard een aansprakelijkheidsverzekering. Maar ik heb geen schade veroorzaakt. Het lekt iets in de muur of het komt van de alcoholist buurman...
Wouter2011
8 jaar geleden
Bij een koophuis heb je zeker nog meer gedoe. Ik mag idd erg blij zijn met een sociale huurwoning!

Antwoorden (1)

Nee, je hebt geen recht op compensatie. Sterker nog, zelf als zou je niet thuis zijn is het recht van verhuurder om je woning te betreden. Dit vanwege een reparatie die geen verder uitstel kan verdragen. Als verhuurder NIET zou ingrijpen en de reparatie niet of laat zou uitvoeren dan ontstaat er mogelijk een kleine opening voor een tijdelijke huurverlaging, maar dat was je vraag niet.

Ja, je hebt overlast, maar die overlast zul je voor lief moeten nemen. Er hoeft geen compensatie voor gederfd woongenot te worden gegeven. Mag uiteraard wel. Een vergoeding voor cosmetisch herstel van je muren lijkt me niet onredelijk. Daar zou ik zeker om vragen.

In jouw geval zou ik bij verhuurder aandringen op een deugdelijk diagnostisch onderzoek met camera's en/of warmtebeeld in de muren om zo de daadwerkelijke lekkageveroorzaker op te sporen, of hem te verzoeken al het leidingwerk te vervangen door flexbuis zodat je er ook echt klaar mee bent. Kost een paar euro per meter en dan heb je een slang van 50 meter die bijna net zo sterk is als koperleiding.

Nog meer vragen? Stel ze gerust!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plusje. Ik zou het alleen wel even aankaarten bij het loodgietersbedrijf, die lijken niet echt superwerk af te leveren en lopen bij jou de deur plat.