Is een gezamelijke zolder een openbare ruimte?

Mijn buren hebben allemaal een opbergbox op zolder, maar ik niet. Ik woon in een sociale huurwoning en vraag mij af of ik ook recht op heb om mijn spullen her en der op zolder te plaatsen. Ik heb al een keer klachten gekregen van mijn buren, omdat ik mijn spullen overal neerzet. Ik spaar namelijk deuren en mijn buren vonden dat niet zo leuk dat ik de deuren bij hun deur voor de box zette. Mijn vraag is, is of de zolder ook een openbare ruimte is?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb gewoon toegang naar de zolder, geen sleutel aan de pas.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom hebben jouw buren allemaal een opbergbox, en alleen jij niet? En je buren allemaal een eigen gang (zie andere vraag), maar jij niet? Is de woning verder wel hetzelfde? En wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij een gezamenlijke zolder? En - om naar je vraag terug te gaan - een zolder is natuurlijk geen openbare ruimte. Ik neem tenminste aan dat niet iedereen daar zomaar kan en mag komen. JIJ hebt toegang, maar wij toch met z'n allen niet? Dan is het geen openbare ruimte. Maar wat maakt dat uit voor de vraag of je daar je deuren neer kunt zetten? En heb jij helemaal geen - eigen - opbergruimte? Ik weet niet precies wat ik me moet voorstellen bij de zolder die jij beschrijft, maar spullen voor de deur van de opbergbox van je buren zetten is toch sowieso geen stijl?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
misschien bedoel je "gezamelijke ruimten" dat is namelijk de gangbare term. Openbare ruimte is buiten en openbaar toegankelijk (dus voor iedereen)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@NorbertBakker ach ja...mijn buurvrouw spaart planken, die heeft er al heel veel staan op zolder en ik spaar deuren...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12 ik woon in Amsterdam en soicale, vrije sector en koopwoningen staan kriskras door elkaar. Ik woon in een sociale huurwoning, de opbergbox is eigenlijk mijn slaapkamer en badkamer, daardoor heb ik geen opbergbox, maar wel een dubbele woning. Mijn buren die in vrije sector wonen, hebben een grote opbergbox en mijn andere buurvrouw heeft wel een box, maar dan geen dubbele woning. Haar huis is ook kleiner. Elke verdieping heeft een ander indeling, En mijn andere buren zitten weer in vrije sector, maar hebben een kleine box. Wat betreft over de het trappenhuis indeling, elk verdieping heeft een soort gang met raam, daar kan ik bijvoorbeeld mijn spullen tijdelijk plaatsen. De gang is niet doorgetrokken naar de woning van de bewoners, het behoort bij het trappenhuis. Als je binnenkomt in het trappenhuis, gaat het door naar de zolder, dan is mijn vraag als het trappenhuis een openbare ruimte is, dan moet de zolder dat ook zijn?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg, Claire. Ik ben altijd iemand die dingen graag voor me wil kunnen zien en dát kan ik nu nog niet, maar ik begrijp wel iets beter hoe het nu in elkaar steekt. Als ik het goed begrijp, heb jij dus met het ontbreken van de opbergbox geen nadeel ten opzichte van je buren, maar heb jij gewoon je woning anders ingedeeld. Nu schreef je elders dat de gang niet werd gebruikt, maar hier zeg je dat de gang naar de zolder leidt. Dan wordt die toch gebruikt? Een gang dient als doorgang, niet als opslagruimte. En zolang jij geen (extra) huur betaalt voor het al dan niet gezamenlijk gebruik van een bepaalde ruimte in het complex, mag je daar niet zomaar spullen neerzetten. Verder is het sowieso geen openbare ruimte, zoals al verschillende keren is uitgelegd. Maar de openbare ruimte mag je óók niet gebruiken als opslagplaats. De straat is openbare ruimte, maar daar mag je echt je deuren niet plaatsen. Maar als ik het goed begrijp, heb jij in feite net zoveel ruimte als je buren, alleen heb je in plaats van een opbergbox extra woonruimte. Waarom zou je dan je spullen buiten je woning en in trappenhuizen e.d. willen plaatsen? Heb je niet genoeg ruimte in huis, of neemt je hobby van het sparen van deuren teveel ruimte in? Dan kun je misschien beter - zoals elders al gesuggereerd wordt - een ruimte huren om je deuren te stallen c.q. je hobby uit te oefenen.

Het beste antwoord

Openbaar is de zolder zeker niet want in dat geval had ik ook het recht gehad hem te gebruiken en ik denk niet dat ik zonder problemen op die zolder kom. Of jij hem mag gebruiken hangt van je huurcontract af. Als daarin staat dat het gebruik van de zolder bij de huur is inbegrepen mag je hem gebruiken. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kom zonder problemen op zolder hoor! Maar ik vraag mij af wat als mijn buren een klacht indienen, wat gaat de woningbouw dan doen?