Mag ik met mijn hakken door het huis lopen na tien uur in de avond?

Stel dat ik dat ik met mijn hakken door het huis loopt na tien uur s'avonds, valt dit onder overlast en wat kan de woningbouw dan tegendoen? De slaapkamers van mijn buren bevindt onder mijn woning. Soms heb ik geen zin in om mijn schoenen uit of aan te doen bij de ingang van mijn huis.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
7.4K
Amadea
8 jaar geleden
Wat let je om een paar pantoffels onder de kapstok te zetten? Voor jou een kleine moeite, voor een goede verstandhouding met de buren een groot resultaat!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea
Jammer dat we hier geen reacties kunnen plussen. :)
Poet
8 jaar geleden
Ik woonde ooit onder een vrouw die soms met hakken liep. Ik vond dat wel iets gezelligs hebben
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@poet ook wanneer je wilt slapen en mevrouw loopt de hele avond op hakken?
Poet
8 jaar geleden
Mag gewoon tenzij het heel veel, druk en laat gebeurt. Dus pas als je na 23u veel ijsbeert of danst kan het verboden zijn. Je moet immers ook normaal kunnen leven in je eigen huis.
Best vraag je eens hoe de onderburen het nu ervaren.
Bordensteker
8 jaar geleden
Als je je benedenburen vraagt of ze last van je ‘woongeluiden’ hebben, dan kan het gebeuren dat ze er nog nooit op gelet hebben maar dat sommige geluiden hen nú ineens gaan opvallen. Zo heeft een achteloos geplaatste opmerking van een buurvrouw mij in het verleden attent gemaakt op een bepaald veel voorkomend hinderlijk geluid buiten, dat mij tot dan toe nooit was opgevallen. De jaren erna ben ik het blijven horen (en er was niets aan te doen!). Gedeelde smart? dank je de koekoek!
Later heb ik ergens anders iets dergelijks meegemaakt. Ik noem maar geen nadere details. Het zou u maar op ideeën kunnen brengen. Ik realiseer me nu dat ik het véél eerder nog eens ergens heb meegemaakt, dat vrienden op bezoek mij vroegen of ik van zus en zo geen last had, want het viel hen enorm op. Het was me tot dan toe echt nooit opgevallen, maar ik ben daar nu, veertig jaar later, nog steeds gevoelig voor! Je doet soms meer kwaad dan goed met zulke vragen. Je moet proberen te bereiken dat de verstandhouding goed genoeg is dat je weet dat ze het zullen durven zeggen als er iets echt hindert. Gelukkig weet ik door mijn laatste baan ook dat ik niet heel uitzonderlijk gevoelig ben.
Gewone mensen kunnen zich wérkelijk niet voorstellen wat er aan een diesellocomotief allemaal kan rammelen. Tussen de bedrijven door heb ik heel wat tijd besteed aan het rammelvrij maken van de locomotief waar ik die dag mee op stap was. Dan kwam ik heel wat keren proppen papier of andere voorwerpen tegen die al eerder door anderen tussen rammelende panelen waren gestoken (en hun veerkracht intussen allang verloren hadden), en zo weet ik zeker dat ik écht niet de enige ben die er last van had. Ik ben gevoelig voor dat soort onnodige hinder, maar gelukkig tevens vindingrijk, en als het alleen maar technisch is en niets met buren- of buurthinder te maken heeft, kun je in elk geval proberen er iets aan te doen. Zeker als je weet dat je waarschijnlijk nog een paar volgende dagen met diezelfde locomotief zult gaan rijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een beschaafd prettig mens probeert een ander zo min mogelijk te hinderen . Ook in het verkeer ook al heb je voorrang doe alles om een irritatie of erger een aanrijding te voorkomen . Ja sommige huizen kunnen enorm gehorig zijn ga daar verstandig mee om . Dus trek je schoenen uit als dat je buren gelukkig maakt . En geef van te voren aan als je een feestje hebt . En ja het werkt twee kanten op beter een goede buur dan een verre vriend .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hoeft heus geen hakken te dragen om hinder te veroorzaken. Ik heb een bovenbuurman gehad die de gewoonte had elke avond rond 11 uur enorm heen en weer te lopen. Dat kon ik heel goed horen en af en toe was het strontirritant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort
Helemaal met je eens. Heb nog een voorbeeld. Toen ik op jeugdige leeftijd leerde zeilen, was bijna het eerste dat er gezegd werd:
"Wat er ook gebeurt, wie er ook gelijk heeft... je moet er alles aan doen om *een AANVARING te VOORKOMEN*!"
Weet niet hoe het nu is, maar denk dat dit ook in andere situaties goed gebruikt zou kunnen [of zelfs moeten] worden.

Het beste antwoord

Het probleem is niet zozeer : wat kan de wbv doen/eisen, maar dat de een er geen last van heeft en de ander duidelijk wel. Dat je dit in overleg kunt oplossen en sterker nog, voordat het een probleem is, het zelf proberen te voorkomen door zelf al maatregelen te nemen: schoenen uit op sokken/blote voeten of pantoffels lopen binnen. Simpele oplossing die geen moeite kost.

JOUW PROBLEEM lijkt die van iemand die alleen maar aan zich zelf denkt, misschien!?
>>>Soms heb ik geen zin in om mijn schoenen<<<
>>>uit of aan te doen bij de ingang van mijn huis.<<<
Probeer je eens in te denken dat deze kwestie andersom is... jij hebt iemand boven je wonen die teveel geluid [meer is het niet] maakt op het moment dat je wilt/moet slapen [dus niet eens overdag wanneer iedereen wakker is].
En misschien wil je nu zeggen: ik hoor dat niet "ik slaap!"... maar bij de een kan je een bom af laten gaan, die hoort niets, en de ander hoort veel meer/wordt er wakker van...

Antwoord op je vraag :

Ja dat mag, strafrechtelijk en ook de wbv heeft hier geen problemen mee, maarrrr heeft wel een andere regel: je mag geen overlast veroorzaken .
Denk daarbij ook aan bijvoorbeeld bbq-en op het balkon, zodat de buren in jouw herrie en vooral stank overlast zitten . Mag niet en bijna niemand klaagt hierover bij de wbv .
Dit geluid van jouw hakken is ook overlast en is dus te voorkomen.

Zou je hier niets aan doen om het op te lossen, dan heb je kans op "oorlog", ligt aan het soort buren dat je hebt :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt af van welke vloerbedekking je hebt. Op tapijt is er geen enkel bezwaar tegen het dragen van hakken. Op laminaat of andere harde ondergrond kan het voor de buren zeer hinderlijk zijn. De wet hanteert voor de nachtperiode, waarin de strengste normen gelden, overigens de periode van 23.00 tot 07.00 uur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen vloerbedekking in mijn woning, maar laminaat. Daarbij heb ik wel een goed ondervloer laten plaatsen. Inprincipe mag ik toch alles doen in mijn huis, ook lopen met hakken. Ik vraag mij af wat als de buren gaan klagen bij de woningbouw of zij mij zomaar kan verbieden om geen hakken meer te dragen in mijn eigen huis!!!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus. Helder antwoord.
Prima als je met hakken door huis wil denderen, dat kan niemand je verbieden. Je bent wel verplicht om het geluid dusdanig te dempen dat de benedenburen er geen last van hebben. Denk aan een fatsoenlijke ondervloer wanneer je een parketvloer/laminaat hebt bijvoorbeeld. En zoals vaker zou het wel zo fatsoenlijk zijn als degene die een min heeft gegeven deze toelicht... minnen zonder onderbouwing vind ik nogal lafjes...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rabelais, maar kan de woningbouw eisen om een ander ondervloer te plaatsen? Volgens de buren horen ze elke stap die ik neem wanneer ik mijn hakken aan doe, daarnaast ook zonder schoenen/hakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@claire777
Nee, ze kunnen je alleen verbieden na 23.00 uur lawaai te maken. Hoe je dat aanpakt mag je zelf weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op laminaat zullen je onderburen het altijd horen als je hakken draagt, wat je er ook onder legt. En dat kan inderdaad behoorlijk ver gaan, zeg ik als bewoner van een benedenwoning. Ik krijg regelmatig de verbaasde opmerking van visite: "dragen jouw buren nu klómpen in huis??" Gelukkig is het nu een stuk minder, toen ik de buurvrouw vertelde dat het zo goed te horen was, besloot zij om vaker haar schoenen uit te doen in huis. Het ging trouwens niet alleen om schoenen met hakken, maar ook om werkschoenen. Mensen gaan heus niet klagen als je één keer geen zin hebt om je schoenen uit te doen en je de hele avond op de bank zit waarbij je twee keer koffie haalt in de keuken. Maar als je echt veel aan het lopen bent in huis, dan is het wel zo vriendelijk om in elk geval hakschoenen of andere flink doorklinkende schoenen uit te trekken. Als je op een bovenwoning woont én je hebt een harde vloer, dan moet je er m.i. gewoon rekening mee houden dat je bepaalde schoenen niet draagt in huis. Ben je zelf wel eens wezen luisteren bij je buren? Dat kan heel verhelderend werken soms.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Lies12 hoe kan ik dan luisteren naar mijn voetstappen als ik bij mijn buren sta? ieder persoon loopt anders, de ene stampt meer dan de andere
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@claire777
Vraag iemand, een vriendin/zus//tante/moeder], om te helpen. Deze persoon kan met hakken aan heen en weer lopen in jouw huis. Jij kunt dan bij de [klagende] buren in huis luisteren naar de geluiden [wel eerst vragen of dit net zo hard/zacht klinkt als wanneer jijzelf in huis loop]t. Je buren zullen blij zijn met het initiatief en zeker helpen.