Loop ik risico op bevriezing van de leidingen (verwarming)?

In mijn huis staat de thermostaat al maanden ingesteld op 10 graden, hier binnen in huis is het momenteel nog een 15 graden. De cv is ook afgelopen maanden niet of nouwelijks aan geweest.

Op diverse sites lees je allemaal enge verhalen over dat leidingen kunnen bevriezen als de buitentemperatuur onder 0 komt.
Loop ik met deze thempraturen in huis nu risico op bevriezing van de leidingen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
5K

Het beste antwoord

Als je hele huis en dus alle plekken waar leidingen lopen op of boven de 10 graden blijft is er geen risico.
Die 10 graden wordt echter alleen gemeten op de plek van de thermostaat. In bijvoorbeeld een slaap, badkamer of bijkeuken kan het wel gaan vriezen.

Als er geen leidingen langs extra koude plekken door bijvoorbeeld tocht o.i.d. lopen is 10 graden op een normale thermostaat plek genoeg op veilig te zijn voor bevriezing.

Mogelijk kan je de pomp op altijd aan zetten. (kost wel iets elektriciteit)

ps. nog een tip: zet de cv-water-temperatuur zo laag mogelijk, 50 graden is in jouw geval waarschijnlijk hoog genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aanvulling: pomp laten draaien bij een niet A label pomp kost ca 80watt continue. Dat is flink wat (watt). Wat ook scheelt, is de bewaartemperatuur van de boiler zo laat mogelijk te zetten. Anders slaat de ketel ook steeds aan om het tapvat op temperatuur te houden tijdens je afwezigheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mee eens, het altijd aanzetten van de pomp was alleen als idee bij kans op strenge vorst en dat hoeft niet perse op maximaal vermogen. Bij de boiler temperatuur is er wel een mogelijk legionellabacterie probleem als die te laag wordt gezet.

Andere antwoorden (2)

als je je thermostaat op 10 graden heb ingesteld kunnen de leidingen van de CV in ieder geval niet bevriezen. en zou gauw het buiten onder nul is zal de CV wel wat eerder en langer aan gaan. lijkt me overigens wel wat fris in huis 10 graden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraagsteller meldt dat het in huis 15 graden is, toch iets anders dan 10. goed lezen...
Het hangt erg af of je in een vrijstaand huis woont of in een rijtjeswoning. Alleen in een tussenwoning zal je CV waarschijnlijk niet bevriezen. Elders zou ik de cv aanzetten. Als een huis (tijdelijk) onbewoond is staat de thermostaat op 15 graden Celsius; dat zou ik in jouw geval ook doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aks het niet onder de 15 komt, zal de CV ook niet aanslaan. Het maakt dan niet uit of ie op 10 of 14 staat
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de opmerking van Jackd. Stel het word deze winter -15, dan moet die temperatuur overbrugt kunnen worden door de verwarming.