wat is het verschil tussen de zwarte en groene groepen die elk beveiligd wordt door een aardlekschakelaar in de meterkast?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.2K

Antwoorden (2)

er zit geen verschil tussen de kleur is alleen om aan te geven welke groepen door welke aardlek worden beveiligd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het verschil zit volgens mij hier in dat de groene groepen zijn beveiligd met 30 mili-ampere aardlekschakelaar en de zwarte groepen met een 0,5 ampère aardlekschakelaar.
Dit zijn meestal de geaarde ruimtes zoals bv. de keuken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De toepassing van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is sinds 1975 in Nederland volgens NEN 1010 verplicht. Ze worden veelal in de groepenkast opgenomen. Er mogen maximaal vier eindgroepen worden beveiligd door één aardlekschakelaar. Sinds 1 september 2005 is het verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, uitsluitend aardlekschakelaars toe te passen met een aanspreekstroom van maximaal 30 mA. Ook dienen minimaal twee aardlekschakelaars te worden geïnstalleerd (bij meer dan één eindgroep), zodat ook bij kleinere huisinstallaties, een ongestoorde lichtvoorziening wordt gewaarborgd en niet de gehele lichtinstallatie wordt uitgeschakeld, indien een aardlekschakelaar in werking treedt. Aardlekschakelaars met IΔN = 500 mA mogen in huisinstallaties niet meer worden toegepast. Ook aardlekschakelaars van het type AC zijn niet meer toegestaan. Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van een wandcontactdoos, behoeven niet te zijn beveiligd door 30 mA aardlekschakelaars. Per 1 september 2005 is in Nederland toepassing van een hoofdschakelaar verplicht. Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of ingrijpende aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.