Hoe bevestig ik mega poster?

Ik heb vandaag een aantal posters binnen gekregen, welke ik gekocht heb op Amazon. Deze zijn 1.4 m hoog en 2 meter lang. Behoorlijk grote posters dus, die je niet met een paar plakbandjes op de muur vast maakt. De poster bestaat uit 5 stukken (verticaal gesneden). Hoe bevestig ik zoiets aan de muur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
8.5K

Antwoorden (3)

Twee opties:
De mooiste methode is gewoon behanglijm en hem als behang netjes ophangen. Nadeel: permanent, de poster is niet meer herbruikbaar.
Tweede optie die ik eerste zou proberen: posterlatjes. Deze zijn niet te koop in dergelijke lengtes dus die zal je moeten maken uit pvc buis. Door hem in de lengte open te zagen kan je hem over de rand van de poster schuiven. Door dit zowel aan de onder- als bovenkant te doen houd je hem netjes strak. Touwtje door de buis om hem op te hangen is een mogelijkheid, maar dan zal hij meestal scheef hangen. Als je de bovenste pvc buis wat over-lengte geeft, kan je de oortjes in twee schroefhaken hangen die je met een plugje in de muurt bevestigt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gisteren al een plus hiervoor gegeven, omdat ik dit een goede, goedkope oplossing vind. Maar er bestaan wel posterlatten die de lengte van 2 meter hebben:
https://www.sealaprint.com/poster-ophangsysteem/
dat wil ik toch nog even meegeven, waarschijnlijk is dat mooier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat het 5 lossen stukken zijn, lijkt een poster lat mij lastig.
Ik zou voor verlijmen gaan, alleen dan op een grote dunne plaat, bijvoorbeeld zachtboard of triplex.
Heel veel tape, maar dat maakt de poster minder mooi.
Hele sterke kneedgum of soort gelijks misschien?

SUGRU kun je misschien gebruiken. Gebruik dan kleine stukjes op veel plekken.
(Is een soort kneedgum dat plakt)
https://sugru.com/

Het beste is misschien om het te doen met een lijmpistool. Of behanglijm. Dit wordt dan wel permanent XD

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh vergeten bij te schrijven, de beste manier is denk ik met dubbelzijdig tape. Als je dat niet hebt vouwdann wattape dubbel. Verdeel de posterin stukken en in elk stuk maak je een kruis van tape
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn prima professionele ophangsystemen die gebruikt worden voor het in tekenkamers of in bouwketen aan een wand ophangen van grote bouwkundige of technische tekeningen.
Die bestaan bijvoorbeeld uit een aluminium strip, waarin een los rolletje ligt, dat er door de smalle open gleuf aan de onderzijde niet uit kan vallen.. Je steekt de tekening er aan de open onderzijde in, en door het gewicht klemt het papier het kunststof rolletje in de naar onderen smaller toelopende rail vast.
Om het papier later weer te verwijderen, duw je het iets naar boven en schuif je de tekening met zijdelingse bewegingen uit. Filmpje: https://youtu.be/4PrG-xoyL9c (Duidelijk filmpje, maar wel jammer dat het niet laat zien hoe het ophangsysteem in feite werkt. Maar met zoeken op de woorden tekening ophangsysteem kom je vast veel meer tegen.)
https://www.ophang-systemen.nl/ophangsystemen-wand/stas-paper-rail

Er zijn ook dergelijke systemen waarbij het papier niet over de volle lengte geklemd wordt, maar er een aantal clipjes op een aluminium rail zitten. Daar kun je dan het rolletje eventueel met je vingertop omhoog duwen om het papier uit te kunnen nemen.

Een groot voordeel van een aluminium strip is dat die niet zichtbaar naar beneden door gaat hangen. Er zijn systemen die je vastschroeft op de wand, en er zijn systemen die zelf aan een hoger aan de wand bevestigde rail hangen, zoals waar men voor een tentoonstelling schilderijen of tekeningen aan ophangt.

Laat je adviseren door de vakhandel waar je het ook met eigen ogen bekijken kunt.
Of vraag eens of je zoiets in een bouwkeet mag bekijken als je er ergens een ziet staan waar je bij kunt komen, of bel eens een architectenbureau op in je buurt die zoiets in gebruik hebben. Er zijn slechts beperkt plekken waar je zoiets in de winkel kunt bekijken, maar ze zijn wel verspreid in het land overal in gebruik.

Met zo’n systeem hangen de delen van de poster uiteraard losjes tegen de wand; als je dan deuren of ramen wijd openzet gaan ze mogelijk bewegen. Om dat te verminderen, zou je wellicht een tweede rail ondersteboven aan de onderzijde over de onderranden kunnen schuiven!

Fabrikanten van groot formaat posters cq van de groot formaat printers zelf kunnen je wellicht nader adviseren. Als je de naden onzichtbaar wilt maken is dat bij los ophangen van een in delen geleverde poster nog weer een aparte uitdaging.