Wij hebben in ons nestkastje op het balkon een nestje jonge moolkeesjes eh koolmeesjes,is dat niet rijkelijk laat?

Sinds vanochtend horen we de jonkies piepen,dus zijn ze volgens ons net uit het ei. Kan dat nu nog wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze blijven wat langer bij moolkeesje als opa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd; niet maipudingesen hoor!

Het beste antwoord

Het is wel wat laat, maar kan nog makkelijk.
Veel eerste legsels zijn dit jaar gestorven, vanwege een
gebrek aan voedsel door ongunstige weersomstandigheden. Ze zijn flexibel genoeg om aan een tweede legsel te beginnen

Ik citeer Vogelbescherming Nederland over de weersomstandigheden:

Tot half maart was het zeer koud winterweer met veel sneeuw en soms extreem koude temperaturen, waardoor alles veel later op gang leek te komen. Wie herinnert zich dat nu nog?! Vanaf half maart werd het daarna een maand lang veel te warm en zeer droog. Een kleine groep koolmezen reageerden door onmiddelijk nesten te maken en eind maart waren in veel gebieden records gebroken qua vroege koolmeeslegsels. Daarna kwam rond half april het natte koude weer terug en waren deze vroege legsels in een nadeel, maar ook de “normale” latere legsels hebben het nu nog steeds moeilijk door deze te lang aanhoudende koude periode. De voedselpiek van rupsen kwam maar niet op gang. Pas nu (vanaf 18 mei) begint het weer wat normaal te worden en daarmee ook het voedselaanbod voor de jongen.

De nu uitkomende late legsels zijn dit jaar duidelijk in het voordeel.

Wel leuk hoor, die activiteit op het balkon :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is idd een leuk gezicht,al die activiteit !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al is het niet uit je eigen koker,ik vind dit het compleetste antwoord. Alle anderen bedankt voor jullie antwoorden & reacties!

Andere antwoorden (6)

Blijkbaar kan dat nu nog...
13 jaar geleden
als het het nestje van de foto is dan zijn ze wel wat ouder

maar een antwoord op je vraag
ja hoor dat kan nog best hoor sommige vogels zijn nu eenmaal wat later met het maken van een nest en leggen van de eitjes

ik zou zeggen laat ze lekker met rust en je ziet ze over een tijdje vanzelf uitvliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De foto heb ik van het net(niet nest) geplukt.
Heel laat, bij mij had ik in de nestkastjes kool en oimpelmeesjes en al dat spul is een dag of 10 geleden uitgevlogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze kunnen gewoon meerde nestjes hebben per jaar.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nisette, ja dat kan maar dan zal er toch weer een paar weken overheen gaan.
Nee hoor, ook koolmeesjes hebben meerdere nesten per jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dat niet kunnen?

Ik hoor de jonge koolmeesjes hier in de omgeving ook piepen in de nestkasten.

Dus het kan prima.

Denk dat ze gewoon met een tweede nest bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgen mij kan het vaker, bij ons zijn de kastjes ook weer vol, zie foto van de vorige lichting.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie foto.+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank u wel.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtige fpto,nisette! Giveda,aan de oinda's zijn ze nog niet toe,een beetje prematuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De pinda's worden gegeten door een volwassen boomklever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk dus meer een pindaklever.