Wat is een normale bedtijd voor een kind van 14 jaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
34.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij ons gaan mijn kinderen om 22:00 naar bed als ze om 7:00 op moeten en in het weekend om 22:30/23:00.

Antwoorden (14)

Ik moest zelf meestal half 9 rond die tijd, het ligt eraan wat het kind zelf kan hebben, sommige hebben iets minder nodig maar reken wel op minimaal 8uur slaap.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik had trouwens ook pfeiffer dus mijn tijden zijn niet voor iedereen toe te passen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met acht uur slaap ben je met die bedtijd toch om half vijf alweer op ?? Lijkt me rijkelijk vroeg.....
Gemiddeld is doordeweeks (Maandag t/m Donderdag) rond 21.30 naar bed. En in het weekend (Vrijdag en Zaterdag) om 22.30.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 12 en slaap meestal pas om 11 uur, of half 12.
Het ligt ook aan jezelf of je gewoon wakker kan worden of je bent heel erg moe.
Je lichaam voelt het zelf of je veel slaap nodig hebt. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
reller xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lig je dan al wel in bed? of zit je rond die tijd nog bneneden in de woonkamer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stoer man...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wanneer hebben pappa en mamma een beetje tijd voor zichzelf dan ??
half 10 ongeveer .
maar ligt ook aan het kind zelf.
als ze eerder al moe zijn of ze zijn smorgens te moe moeten ze eerder naar bed
13 jaar geleden
Dat is moeilijk vanaf hier te bepalen,want ieder kind is anders.Maar tussen 21.00 en 22.00 is wel de richtlijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is per kind verschillend.
En dit hangt ook af van de tijd dat de persoon de volgende dag op moet.
En hoeveel slaap het kind nodig heeft.
Als het kind rond 7 uur 's morgens (doordeweeks) op moet dan is het verstandig rond 21.00 naar bed toe te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.00. Heeft ze het eerste uur vrij, dan 21:00.
Is er een hele toffe film die ze af wil zien kun bij uitzondering uitwijken naar 21:30 oid.
Kinderen die bij mij in de klas zaten en 21:00 of later naar bed gingen zagen er altijd lijkbleek uit en waren altijd moe. Lang leve de vrije opvoeding! -.-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens welk ritme een kind slaapt hangt van een aantal factoren af. In de puberteit slaapt men vaak moeilijker in en kampen tieners dikwijls met een chronisch slaaptekort. Om dat in het halen, blijft men vaak lang in bed liggen tijdens vakanties of de weekends.

Ik zou dat eens op school bespreken. Zul je horen hoeveel last men heeft van slaaptekorte bij pubers.

TV heeft eigelijk een niet zo gezonde invloed op het slapengaan. Door de uitzendingen gaat het kind vaak opgewonden naar bed, waardoor het niet goed kan inslapen. Vaak wil hij ook nog niet naar bed, als er iets leuk is op TV.

Het kind heeft natuurlijk niet het besef wat goed is voor zijn gezondheid of niet, maar voldoende slapen is wel degelijk een zeer belangrijke factor in het groeiproces van uw kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongeveer tussen 9 en half 10. om 9 uur naar boven sturen met de mededeling dat je rond half 10 even een kijkje komt nemen en dat je dan verwacht dat ie gewoon in bed ligt. (dan heeft de puber nog een klein beetje tijd om te klungelen te knoeien of wat dan ook te doen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt aan het kind. de volgende ochtend merk je meestal wel of iemand er op tijd in lag of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zus moet altijd half tien te bed. en in het weekend tien uur. met uitzonderingen natuurlijk :).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn jongen van 14 maakt zich om 21.00 klaar en leest van 21.15 tot 21.30 in bed. 's Ochtends (7.00) is hij dan goed uitgeslapen en heeft energie.

Je kunt een tijd een richtlijn van 21.30 nemen en kijken hoe het kind reageert (of het moe/lusteloos is of juist energiek).
Wellicht heeft jouw kind wat meer of minder slaap nodig, dan pas je dat aan.

Dat 'zelf uitzoeken' van een bedtijd ken ik uit m'n eigen jonge jaren ook nog wel. Kinderen die om 23.00 of later naar bed gingen werden op den duur lusteloos, witjes, etc. Het is echter wel opmerkelijk hoe lang kinderen dat kunnen volhouden zonder letterlijk om te vallen van de slaap. Gezond is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon is net als ik een avondmens en zou tot 2 uur rustig door kunnen gaan. Hij is 15 en om 21.45 u. bel ik naar boven dat hij zich klaar moet maken om naar bed te gaan. Om 22 u. moet hij erin liggen en alles uit hebben.
Dan slaapt hij nog niet hoor, want als ik om een uur of 1 naar bed ga, ligt hij nog te zingen of te praten in het donker. Zo ontspant hij zich. Ik had hetzelfde als puber. Als ik dan tegen mijn moeder zei dat ik toch niet zo vroeg kon slapen, zei ze ;" slaap je niet, dan rust je toch". Ik zeg nu hetzelfde tegen hem. Ik lag ook altijd te zingen of hele verhalen te vertellen tegen mezelf of een denkbeeldig iemand. Ik ging bijv. ook mijn huiswerk nog eens in gedachten doornemen, stelde mezelf vragen daarover en gaf dan antwoord. Zo kon ik stiekem nog eens met een zaklantaarn onder de dekens nog eens nalezen bij twijfel. Want mijn moeder kwam controleren of ik echt het licht uithad en de radio uit. Ik zie in de voortuin als ik naar boven kijk of alles donker is bij hem, ik geef hem niet het gevoel dat ik controleer, ik weet dat ik hem kan vertrouwen en hij heeft dit tot nu toe nog nooit beschaamd. Wel lag hij vaak met voor hem interessante programma`s zoals de verkiezingen te luisteren in bed en kwam hij nog weleens naar beneden als hij "breaking news"had gehoord. Hoe laat het dan ook geworden is,`s morgens is hij altijd op tijd beneden, ontbijt rustig en is weer kwiek en fris.
amc
13 jaar geleden
Pubers - en een kind van 14 zit middenin de puberteit, hebben iets meer slaap nodig dan de laatste jaren daarvoor, maar ook meer dan over een paar jaar,als ze zijn uitgegroeid. Hoeveel dat dan precies is , wisselt echter per kind en hangt af van de activiteiten overdag en hoe laat ze naar school moeten.

Echter, ze hebben niet heel erg veel meer slaap nodig dan een volwassene. De avonden voor jezelf als ouder zijn tegen die tijd dus wel ongeveer voorbij, tenzij je je kind kunt motiveren ook voor het slapen een uurtje of wat op de eigen kamer door te brengen.

Gemiddeld is tussen 9 en 10 uur (als ze om zeven uur op moeten) redelijk normaal, voor een kind dat genoeg heeft aan acht uur slaap, is dat nog best aan de lange kant. Sommige kinderen echter zijn erg aanwezig, en ook ouders hebben 's avonds - althans in mijn optiek - recht op een uurtje voor zichzelf / elkaar. En nee, niet elke ouder kan tegen een bedtijd van 12 uur als ze om 7 uur weer op moeten. Daar zal het kind zich dus toch een beetje aan moeten leren aanpassen, door bijvoorbeeld in bed nog een uurtje te lezen.

Uiteindelijk zijn het de ouders die bepalen hoe laat het kind in elk geval de woonkamer dient te verlaten. Of het gaat slapen, daar heb je helaas maar mondjesmaat invloed op.

Toegevoegd na 5 minuten:
Slaapgebrek bij pubers wordt echter voornamelijk veroorzaakt doordat ze juist in de ochtend langer zouden moeten slapen. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar het heeft iets met de ontwikkeling van de hersenen te maken. Nu halen veel pubers dat ' in' in weekends en vakanties, maar eigenlijk zouden scholen er eens rekening mee moeten gaan houden. De avondbedtijden blijven namelijk dan redelijk gelijk, omdat die meer te maken hebben met het ritme van einde schooldag - huiswerk - maaltijd - ontspanning. Daar kan niet zo idioot veel vanaf.