Oorzaak stroomstoring?

Gisteravond rond 18.00 u. hebben wij in het hele dorp (Midden-Limburg) gedurende enkele minuten een complete uitval gehad van stroom- en watervoorziening. Wie weet hiervan de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

0800-9009 zou je kunnen bellen. Dat is het nationale storingsnummer voor gas en stroom storingen en gaslekkages.
Met dit lekkere zomerweer is het vaak zo dat in een grond-of een wijkverdeelstation (het transformatorhuisje) de temperaturen heel erg hoog oplopen. Op een bepaald moment wordt een piekwaarde bereikt en kan de airco geen verantwoorde temperatuur meer bereiken. Op dat moment wordt het huisje door de automatische beveiliging uitgeschakeld om doorbranden en oververhitting en dus brand te voorkomen.
De temperatuur in de ruimte kan weer naar de veilige waarde zakken en als deze bereikt is, start de boel weer op.

Ik werk zelf op een plek waar wij veel van dit soort meldingen binnenkrijgen, en je merkt dat vooral in de (na)middag dus als de temperatuur én de energievraag het hoogst is, deze huisjes tijdelijk uitvallen.

Vaak neemt een ander wijkverdeelstation dan de stroom over, maar daar kan wel eens een 'powerdip' in de energievoorziening thuis.
Of dit bij jullie ook zo was weet ik niet, maar regio Nederweert had inderdaad even een kleine uitval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn advies is dit aan de leverancier te vragen. Eén telefoontje maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het echte antwoord weet ik niet want ik ben niet werkzaam bij uw netwerkbeheerder. Ik kan me echter wel voorstellen dat er met dit heet weer en de daarmee gekoppelde toename van energievraag, dat de transformatoren erg heet worden. Hierdoor zou het kunnen dat er een thermische beveiliging in werking treedt om te voorkomen dat de boel in de brand vliegt.