Ratten komen vanuit het riool zelden in het toilet. Zitten er kleppen in die dat afsluiten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
16K

Antwoorden (3)

Zoveel ratten als je soms in films ziet, zitten echt niet in het riool. Het gaat maar om weinig exemplaren.

Een rat kan in principe door de rioolbuis heen jouw toilet bereiken. Om in jouw toiletpot te komen, moet hij een stukje duiken. Dat kunnen ratten best, maar ze doen het niet zo graag. Daarom zal er zelden een rat in jouw toiletpot opduiken.

Mocht een rat daar toch verzeild raken, dan kan zelfs een rat niet tegen de gladde binnenkant van de toiletpot omhoogkruipen. De rat zal het misschien wel even proberen. Maar ratten zijn heel slimme dieren. De rat zal dus snel doorhebben dat hij daar, in dat zwembadje, nergens heen kan. Hij zal dus opnieuw een duik nemen en terugzwemmen naar waar hij vandaan kwam.

Dus áls er al eens een rat in je toiletpot terechtkomt, is hij daar al lang weer weg voordat jij er eens een kijkje komt nemen.

Toegevoegd na 52 seconden:

Oh, en mocht er toch toevallig een rat zitten op het moment dat jij het toilet binnenkomt: ratten zijn niet gek, en vluchten wanneer ze onraad ruiken/horen/voelen. In dit geval vluchten ze dus meteen weg via de route waarlangs ze zijn gekomen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja in bijna elke riool aansluitingen en buizen zitten zg. terugslagkleppen.
Dit houdt de stank tegen en ratten buiten maar ook het terugstomen van de fecaliën enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het kan wel. Jaren gelden zat er een rat in het toilet bij mijn zus. Hij kwam dagelijks terug en op den duur is het beest doodgeschoten door een buurman. Je schrikt je wild als je zo'n beest op de bril ziet zitten. Daarna nooit geen rat meer gezien, het zal wel een verdwaald exemplaar geweest zijn.