Mag je jus uit vloeibaar braadboter door de gootsteen spoelen?

Jus uit vaste boter mag/mocht nooit door de gootsteen omdat het de gootsteen kan verstoppen. Geldt dit ook voor jus uit vloeibaar vet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik ga de vraag sluiten, en zie zoveel verschillende antwoorden, nu weet ik het nog niet... :-(
Ik kies als beste antwoord hoe ik het zelf ook doe en wat volgens mij ook moet kunnen, maar zeker weten doe ik het niet...

Het beste antwoord

Ik doe er eerst een boel heet water en wat sop bij zodat alles alles wat sneller weg spoelt. Door het sop zet het vet zich niet snel vast in/aan de gootsteen. Tot op heden nog geen problemen mee gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Nee want als er water bij komt kan het alsnog gaan stollen. en aan de binnenkant van de afvoerpijpen blijven zitten als een vernauwing. Als er aangetoond kan worden dat het bij jou vandaan komt krijg jij de reiniging van deze afvoeren te betalen. het is niet voor niks dat grote keukens een water/ vet scheider onder de keuken moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet doen, het kan alsnog voor verstopping zorgen. Je kunt het beter zoveel mogelijk uit je pan schrapen en dan met heet water en afwasmiddel de pan verder schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloeibare braadboter stolt niet, ook niet met water.
Als je af en toe kokend water met soda in je gootsteen kiepert blijven je leidingen schoon, sowieso een goed idee.
AWM
14 jaar geleden
Al het vet,olie of vloeibare boter zet zich af in de afvoer, en gaat zich vermengen met andere afvalstoffen.Op den duur vormen zich grote brokken, die de afvoer volledig verstoppen. Heet water met soda helpt ook niet!
Gooi nooit vet of olie door de afvoer. Laat de overgebleven jus en vet stollen, verzamel het in een blik en gooi het dan weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er wel altijd voorstander van om het weg te spoelen met heet water en wat zeep, dat verbetert de oplosbaarheid van het vet/olie. Maar je mag uiteraard jus van vloeibare boter zo door de gootsteen spoelen, het zal een soort emulsie vormen met water, zeker als je wat zeep mee spoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, niet doen hoor!
Dat hou je een maand vol en dan begint je gootsteen langzaam dicht te slibben!
Heb het zelf meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het gaat hier om VLOEIBAAR braadboter he? Dat kan niet aankoeken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Klopt helemaal!
Nee, kun je er zo doorspoelen. Ik doe het al jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Gemeente Waterland zegt hierover In een artikel over rioolrecht:
"Spoelt u bij-voorbeeld vloeibaar vet door de gootsteen of het toilet, dan wordt dat halverwege de reis door het riool een probleem. Het vet stolt en veroorzaakt uiteindelijk een verstopping, met alle gevolgen van dien. Ook voor het riool geldt dus dat het beter is om problemen te voorkomen dan te genezen.
Dus het mag ook met jus uit vloeibaar vet niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe maar niet voor de zekerheid. Ik gooi 't altijd gewoon in de prullenbak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat kan gaan kleven en samenklonteren zou ik niet door de gootsteen spoelen. Dus ook geen vloeibare jus of braadboter.
Misschien niet op korte termijn maar wel op de lange duur levert dat verstoppingen op. Maak er gewoon een gewoonte van dit in de afvalbak te gooien.
Op het moment dat je moet gaan ontstoppen heb je ernstige spijt en moet er gegraven (of erger) worden.
Probeer dat te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen vet door de gootsteen of wc.
Niet alleen slecht voor de afvoerpijpen, maar ook slecht voor het milieu.