Wordt het water in de autowasstraat hergebruikt?

We moeten bezuinigen met water....prima, tuurlijk!
Maar hoe zit met 'n wasstraat? Reinigen zij hun water ter hergebruik? Of gebruiken ze steeds nieuw water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (4)

Je slaat de spijker op z'n kop.
Sinds een aantal jaar zijn die verplicht hun afvalwater te recyclen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Vind het persoonlijk ook "not done" om nog vuil water te lozen.
En als je het dan toch schoonmaakt kan je het ook weer gebruiken en zo vreselijk veel besparen.

In veel wasstraten hangt ook zo'n luchtje van verschraald water.
Alsof het dood is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wettelijk, dus allemaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed heb begrepen van een wasstraat eigenaar wel.
Die heeft verplicht enige duizenden euro's moeten inversteren in een recycle systeem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus of iedereen dat doet.... Zouden zij gecertificeerd zijn? Of trek ik nou wel erg ver door?:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen flauw idee.
Maar je zou eens bij de plaatselijke wasstraat langs kunnen gaan.
ja, het water wordt zeer zeker hergebruikt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet voor alle wasstraten hierover een uitspraak doen, maar ik weet zeker dat er veel wasstraten het water hergebruiken. Dat wordt ook vaak aangegeven, en die dingen die lees je omdat je daar toch maar staat te wachten tot je auto weer schoon is...
12 jaar geleden
Je krijgt er wel een milieukeurmerk voor,als je het water hergebruikt, maar over een verplichting kan ik niets vinden.

Wasstraat en milieu In Nederland is het op straat wassen van auto's soms verboden door de gemeente. Dit is het geval als de straat bijvoorbeeld niet afwatert op de riolering en het vervuilde water vervolgens direct de grond insijpelt of in het oppervlaktewater terechtkomt. Zeker in grondwaterbeschermingsgebied of waterwingebied, is het belangrijk dat er geen schadelijke stoffen in het milieu terechtkomen. In zo'n geval kan de wasstraat uitkomst bieden. Daar wordt bij het wassen echter wel veel leidingwater gebruikt.

In een doe-het-zelf wasbox verbruikt men per wasbeurt gemiddeld 75 liter water. Het watergebruik is in een wasstraat met een roll-over installatie waarin de stilstaande auto wordt gewassen door machine is een stuk hoger: gemiddeld 200-220 liter per wasbeurt. In een wasstraat met tractiesysteem waarbij de auto door de verschillende 'kamers' van de wasstraat rolt, ligt het watergebruik nog hoger: gemiddeld 350 liter water per wasbeurt.

In Nederland rijden circa 7 miljoen auto's. Gemiddeld wordt een auto 10 keer per jaar gewassen. Samen worden er in Nederland dus 70 miljoen wasbeurten uitgevoerd. Een groot deel van die wasbeurten vindt plaats in een wasstraat. Vanuit milieuoverwegingen is het dus verstandig efficiënt om te gaan met het waswater.

Steeds meer wasstraten hergebruiken daarom het waswater. Sinds 1996 bestaat er in Nederland zelfs een milieukeurmerk voor de wasinstallaties. Het keurmerk geeft aan dat de installatie een beperkte hoeveelheid water en energie gebruikt. (Bron: Waterkrant.