Hoe verwijder ik stickers van een auto?

Op de kofferbak van mijn lease-auto zitten twee stickers. Die moeten er nu af, omdat ik de auto moet inleveren.

De stickers zitten op het lakgedeelte (metallic) van de kofferbak.

Hoe kan ik die stickers het beste verwijderen?

Toegevoegd na 5 dagen:
Alle antwoorders bedankt voor het meedenken en voor de tips.

Ik ga de vraag nu sluiten. Ik wijs geen beste antwoord aan, want dat is er niet - alle antwoorden zijn even waardevol.

Ik heb de stickers er -- tot mijn verbazing -- zonder hulpmiddelen afgekregen. Gewoon aan een hoekje frunniken, en dan heel voorzichtig de sticker van de auto trekken.

Aan de randen bleef een heel klein beetje lijm achter. Met heet water en een ruw sponsje heb ik die soepel weg kunnen krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30K

Antwoorden (10)

Even verwarmen met een haarföhn, en dan kan je ze meestal zo eraf trekken, zonder nare resten over te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
laten weken door er een spons met heet water op te leggen met afwasmiddel.
Of speciale stickerverwijderaar aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een haardroger gaat dat meestal wel.

Toegevoegd na 35 seconden:
wow ik was langzaam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er aan welke lijmsoort er is gebruikt,sommige stickers kun je er, mits voorzichtig zo aftrekken. Bij andere zul je wasbenzine o.i.d. moeten gebruiken! Misschien kun je informatie krijge bij een garage maar bij voorkeur niet bij het leasebedrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb voor het verwijderen van stickers en lijmresten altijd maar 1 product gebruikt en dat is eco orange van WINclean (PROwin). Het nadeel alleen is, dat je dit niet in een winkel koopt, je zult dit moeten bestellen.

Ik hoor regelmatig mensen zeggen dat stickers/lijmresten goed verwijderbaar zijn met lampolie.

Op omaweetraad.com staan ook een aantal tips voor het verwijderen van stickers/lijmresten. En oma's weten toch altijd alles? Er staat een tip bij van pindakaas. Ik weet niet wat ik daarvan moet geloven, maar het lijkt me een komisch gezicht wanneer iemand het op zijn auto smeert.
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=vlekken&label=Sticker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de haarföhn werkt inderdaad goed. Maar dit geldt voor sticker van vinyl niet van voor stickers van papier! Gebruik geen thinner oid want dat zal je lak aantasten/doen verkleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een Föhn kun je de lijm week maken, zodat je de sticker eraf kunt trekken. Overgebleven lijmresten kun je met terpentine verwijderen, of met thinner. Ik zie overigens niet in, dat thinner de lak zou aantasten, zeker geen metallic, daar de afwerklaag bestaat uit transparante lak, die betstand zou moeten zijn tegen thinner of terpentine, aangezien dit geen bijtende of corrosieve vloeistoffen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier in volgorde staan wat je het beste kunt doen:

1) Föhnen
2) Eraf trekken
3) Terpentine op een doek en de lijmresten verwijderen
4) Met een sopje met afwasmiddel erover
5) Drogen met een zeem

En dan de andere stappen:

6) Spul erop
7) Kleien
8) Zemen
9) Was erop
10) Inlaten trekken
11) Uitwrijven

Et voilà!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HG stickerverwijderaar,
heb ik ook geprobeerd en werkt erg goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het wat te verwarmen met bijv. een haarföhn of anders een doek gedompeld in heet water. De lijmresten kun je met een beetje wasbenzine verwijderen.