Waarmee kun je het beste je kraag van je leren/suede jas schoonmaken?

Er zitten make up vlekken in

Toegevoegd na 45 seconden:
ik bedoel een leren of een suede jas

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

wat je kan proberen is zadelzeep. dit haal je in de ruitersportzaak, of misschien ken je wel iemand die een paard heeft en waar je een klein beetje van kan krijgen?
maar let wel op, niet teveel gebruiken (beter te weinig en dan wat meer, dan teveel en een verprutste jas)

misschien heeft er iemand in de familie wel spul staan waar je leren banken meer kan reinigen?
probeer dit wel EERST op een opvallend stukje (zo had ik een keer duur spul voor mijn leren bank maar het werkte zoe goed dat de verflaag ook meteen gecleand werd)

glad leer kan overigens wat meer hebben dan opgeruwd leer, en suede is natuurlijk een stuk meer 'absorberend' dus let wel goed op het materiaal.

suede doe ik zelf altijd met een lauw water, een goed uitgewrongen doekje (pas op met nieuwere katoenen doekjes want deze willen nog weleens afgeven als het een donkere kleur is) en dan stevig wrijven.

als het droog is dan is het suede wat harder, en dit borstel ik weer zacht met een speciaal borsteltje (kan je kopen bij de schoenmaker, en soms ook wel in de supermarkt)
make up is meestal vettig, dus als het met lauw water niet wil kan je proberen om een heel klein beetje allesreiniger te gebruiken.

NOOIT met wasbenzine zoals er al is aangegeven. dit kan in het leer bijten en lelijke vlekken geven, en bij suede kan het vet (want wasbenzine is vet) in het leer trekken en ben je verder van huis.

wil je er helemaal niet zelf aan klungelen en speel je op safe kan je ook je jas naar de stomerij brengen.

als je jas schoon is kan je het met een speciale spray behandelen zodat het vuil en water afstotend wordt, zodat je niet binnen de korste keren weer met hetzelfde probleem zit.

ik hoop dat je wat aan de tips hebt, en met een schone jas de kou kan trotseren want het begint toch wel aardig frisjes te worden..... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kleine vlekjes krijg je soms weg door de stof tegen elkaar te wrijven. Ook zijn er speciale rubberen borsteltjes te koop om suède te reinigen en op te ruwen. Ik gebruik ze altijd voor mijn suède schoenen/laarsjes.
Mocht het niet lukken dan niet met wasbenzine e.d. gaan werken! Soms is dat onherstelbaar bij suède, bij glad leer werkt dat vaak wel.
Soms blijft er niets anders over dan hem naar de stomerij te brengen. Is af en toe ook wel weer lekker voor de frisheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
bij slechts oppervlakkige vlekken wil een vlakgum ook nog wel eens helpen.
amc
12 jaar geleden
Volgens de "oma's" in Nederland zijn er een paar simpele manieren om die vlekken eruit te krijgen. Dit zijn hun tips:

Van een ex-verkoopster in Maison de Bonneterie kreeg ik een goede tip over het reinigen van suede (handschoenen/schoenen enz.), door middel van stomen. Het werkt perfect. Mijn camelkleurige schoenen heb ik zo gereinigd. Gewoon een pan met water laten koken en stomen maar.
- Sander

Wrijf met een stukje schoolkrijt over de vlek. ( Bijna ) altijd is de vlek verdwenen.( Ligt natuurlijk wel aan de kleur suede)
- nelleke bouwman

Vet op suede? Neem droog brood en veeg over de vlek. Het brood zal na verloop van tijd het vet opnemen.
- Bert Kats

Heb je (vet-)vlekken in suede, was het dan (met de hand) met babyshampoo. Je zult zien dat de vlek verdwijnt en dat je suede ook nog mooi blijft.

(Oh, sorry, aan de namen te zien zijn er meer "opa's" dan "oma's" die hun kennis willen delen).
12 jaar geleden
Suede is een leersoort die van schapen-, geiten-, of kalfshuiden wordt gemaakt en in chroomzout worden gelooid. Men spreekt ook wel van peau de suede.

Het chemisch reinigen van suede kleding is een dure aangelegenheid. Suede kun je ook zelf wassen maar dan moet u wel een paar spelregels in acht nemen. Het kan in de wasmachine op 30 graden met een goed vloeibaar wasmiddel. Geen poeder, want dat lost slecht op bij deze lage temperatuur. Ook geen ander wasgoed toevoegen.

Vettige delen zoals de kraag kunt u van tevoren insmeren met een beetje groene zeep, bijvoorbeeld van Driehoek.

Het wasprogramma niet centrifugeren. Aan het einde een flinke hoeveelheid wasverzachter toevoegen.

Daarna het suede kletsnat ophangen op een hangertje. Niet in de zon en ook niet bij de centrale verwarming, want dan wordt suede hard. Liever op een koele plaats.
Een aantal mensen reinigt suede kleding ook in een teiltje met lauw water met vloeibare groene zeep. Beslist niet uitspoelen, maar hangend drogen.
Vlekken in suede kan men met een vlakgum behandelen. Oma's wreven met oud witbrood over de vettige plek.
Suede schoenen opborstelen met een metalen of rubberen borsteltje of met een oude tandenborstel. U kunt daar een paar druppeltjes huishoudazijn aan toevoegen om vlekken te verwijderen.
Er is speciale spray voor suede schoenen en kleding die vuil-en vochtafstotend is. Een vaal geworden suede jas kunt u behandelen met speciale verf. Informeer bij de schoenmaker/hakkenbar/kleermaker of stomerij. Voor suede bankstellen zijn speciale reinigingsmiddelen in de handel.