Kun je een lammycoat ook zelf reinigen in plaats van laten stomen? En zo ja, weet iemand hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Een lammycoat is aan de buitenkant ook suède dus misschien heb je hier iets aan.

Suede is een leersoort die van schapen-, geiten-, of kalfshuiden wordt gemaakt en in chroomzout worden gelooid. Men spreekt ook wel van peau de suede.

Het chemisch reinigen van suede kleding is een dure aangelegenheid. Suede kun je ook zelf wassen maar dan moet u wel een paar spelregels in acht nemen. Het kan in de wasmachine op 30 graden met een goed vloeibaar wasmiddel. Geen poeder, want dat lost slecht op bij deze lage temperatuur. Ook geen ander wasgoed toevoegen.

Vettige delen zoals de kraag kunt u van tevoren insmeren met een beetje groene zeep, bijvoorbeeld van Driehoek.

Het wasprogramma niet centrifugeren. Aan het einde een flinke hoeveelheid wasverzachter toevoegen.

Daarna het suede kletsnat ophangen op een hangertje. Niet in de zon en ook niet bij de centrale verwarming, want dan wordt suede hard. Liever op een koele plaats.
Een aantal mensen reinigt suede kleding ook in een teiltje met lauw water met vloeibare groene zeep. Beslist niet uitspoelen, maar hangend drogen.
Vlekken in suede kan men met een vlakgum behandelen. Oma's wreven met oud witbrood over de vettige plek.
Suede schoenen opborstelen met een metalen of rubberen borsteltje of met een oude tandenborstel. U kunt daar een paar druppeltjes huishoudazijn aan toevoegen om vlekken te verwijderen.
Er is speciale spray voor suede schoenen en kleding die vuil-en vochtafstotend is. Een vaal geworden suede jas kunt u behandelen met speciale verf. Informeer bij de schoenmaker/hakkenbar/kleermaker of stomerij. Voor suede bankstellen zijn speciale reinigingsmiddelen in de handel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb al verschillende suède jassen en leren jassen gewassen in de was machine op wolwas met Zwitsal shampoo. Op een hanger laten drogen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wassen zonder wasmiddel en op koudwaterstand en laten drogen op een hanger, absoluut niet in de droger!!