waarom stinken gebruikte handdoeken?

thuis kan ik wel een week met een handdoek doen en dan ruikt hij nog steeds fris. Als ik in een hotel 2 x een handdoek gebruikt heb, dan ruikt hij zuur en onfris. Ik wil best het milieu sparen, maar toch heb ik steeds verse handdoeken nodig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Stinkend wasgoed ook wel verstikt wasgoed wordt veroorzaakt door de overmatige groei van micro organismen.
De oorzaak hiervan ik vaak dat textiel te snel wordt opgevouwen terwijl het nog wat vochtig is. Het gevolg is dan dat de bacterien in deze vochtige en voor hun warme omgeving goed gedijen. En dat ruik je.

De reden dat dit bij "hotel" handdoeken, zoals je zegt, vaker voorkomt kan zijn dat ze vaak worden gewassen en snel worden gedroogt maar ook te snel worden opgevouwen en vervolgens (over het algemeen) in plastic worden ingeseald. De handdoeken kunnen dan helemaal niet meer luchten en de organismen hebben dus meer kans te groeien; zeker op het moment dat de handdoek weer vochtig is geworden na gebruikt en deze in je comfortabele en warme, maar eveneens vochtige badkamer van je hotel wordt neergehangen. Een ideale voedingsbodem voor onze vriendjes.

Sommige van die vriendjes delen vaak al binnen 15-20 min en voor je het weet heb je een leger aan (stinkende) bacterien.

En het leuk hiervan is.....je betaald er ook nog voor.

Moet wel zeggen; de meeste hotels waken hiervoor en zorgen voor de juiste maatregelen om dit soort probelemen te voorkomen.

Wil je het zelf eens proberen? Maak je aanrecht schoon met een vaatdoek en leg deze zonder echt uit te spoelen twee dagen dubbel gevouwen in een niet ventilerend aanrechtkastje. Pak hem er naar twee dagen uit en ruik voorzichting......succes verzekerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp van al jullie opmerkingen dat het door het vocht komt. Maar het probleem is nou net, dat ik die kletsnatte handdoeken in een hotel niet meer droog krijg. Evengoed bedankt voor het meedenken.

Andere antwoorden (7)

Vaak komt dit doordat de wasmachine niet helemaal goed schoon is. Even de trommel met bleek of schoonmaakazijn draaien, en het waspoederlaatje en het gedeelte erachter schoonmaken.

Het is sowieso aan te raden om altijd eens in de zoveel tijd de waspoederlade eruit te halen en het daarachter even goed schoon te maken. Je zal er versteld van staan hoeveel smurrie zich daar kan verzamelen.

En met handdoeken: even strijken doet soms ook wonderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het ging over hotels.
Thuis heb je de was zelf in de hand. In een hotel wordt met sterkere en chemische wasmiddelen gewassen, en daarvan worden de handoeken misschien wel hygienischer schoon, maar ze ruiken niet lekkerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden is dat de handdoeken in hotels niet grondig schoon zijn gewassen. Stinkende handdoeken wijzen op bacteriegroei.
Kamermeisjes dweilen vaak nog even de badkamervloer met zo een ding, gooien ze tussen allerlei andere vieze dingen in de waszakken en komen er dus niet volledig schoon uit de hotelwas. Het klinkt misschien overdreven, maar neem je eigen handdoeken mee.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Ik denk eerlijk gezegd dat het komt omdat ze in hele grote wasmachines worden gewassen. Dus ook samen met een heleboel spullen waar jij je handdoek nooit mee wast, zoals schoonmaak doekjes voor wc's enzo.
Aan de kwaliteit van de handdoek kan het niet liggen, want je hebt al goede voor een paar euro's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je handdoeken meerdere malen gebruikt (2-3x) voor je gehele lichaam en dit op 40 graden blijft wassen. Dan kan je na zo'n 3 wasbeurten merken dat je de handdoek na 1 keer afdrogen al niet meer zo fris ruikt.

Hierdoor was ik de handdoeken op 60graden en met een klein beetje wasverzachter om de handdoek een frissere geur te geven zodat ik het uiteindelijk weer 2keer kan gebruiken, voordat het weer wordt gewassen op 60 graden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan dus zo zijn dat het in deze hotels op een lagere temperatuur wordt gewassen, terwijl de gasten de handdoeken ook weleens meer dan 2x gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je ooit in staat bent een wasserij te bezoeken waar onder meer hotelhanddoeken worden gewassen en 'net niet' gedroogd en vervolgens verpakt, weet je meteen hoe dat komt. Trouwens, het is een fascinerend gebeuren, zo'n wasserij, daar niet van.
Tenminste, als ik door mijn bezoeken eraan een doorsnee beeld heb gekregen. Het zijn ruimtes waar een heel hoge vochtigheidsgraad aanwezig is. Daardoor zijn de handdoeken op moment van verpakken, of dit nu in plastic gebeurt of in pakketjes van tig handdoeken, lang niet echt droog. En dat is een prima bron voor broei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb meer dan de helft van mijn leven in hotels doorgebracht. Maar mijn handdoeken stinken nooit. Ik hang handdoeken altijd doed uit nar gebruik en sofs zelf op het balkom of in het raam. In de zon uithangen doodt iedere bacterie die de was heeft overleefd. Iemand hierboven zegt te hebben gezien, dat handdoeken niet 100 % worden gedroogd, maar slechts kastdroog, heeft een punt. De handdoeken dus niet laten liggen als ze zijn afgeleverd, maar uithangen. Het zijn overigens niet de bacterioen van eerdere gasten, maar meer de bacterien en schimmels in de lucht. Daar ga je overigens niet dood van, vooreerst. Hetzelfde geld voor jouw onderbroeken, broeken en tshirts: uithangen, uithangen en uithangen.