Welke azijn gebruiken voor het wassen van kleding?

Het gaat om het uit de kleding krijgen van zweetluchtjes en zweetvlekken.
Ik lees hier (en op andere sites) steevast:

-Blanke azijn nemen!
-Alleen keukenazijn gebruiken.
-Dit moet je met schoonmaakazijn doen.
-Absoluut geen schoonmaakaijn gebruiken.
-Keukenazijn werkt niet, je moet schoonmaakazijn hebben.

Kan iemand me svp duidelijkheid geven wat ik nu moet gebruiken?

Los van de wasmachine: het weken in een emmer; moet dit nou met koud of warm water??

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoeveel moet ik eigenlijk gebruiken?
En moet het in het wasverzachterbakje of in een plastic bolletje in de machine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.5K

Het beste antwoord

Ik gebruik zelf keukenazijn en dat kan bruine of witte azijn zijn...welke ik in huis heb. Ik doe het in het wasverzachterbakje maar je kan altijd iets extra toevoegen in het vakje voor hoofdwas of in het bolletje. Als dosering houd ik een half kopje aan.
Voor wat betreft weken in een emmer kijk ik wat het waslabel aangeeft dus voor 30 tot 40 graden handwarm water. Dat is altijd een veilige marge.... laat kleding niet een hele dag weken want dat komt de kleur vaak niet ten goede...ondanks de azijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik gebruik altijd schoonmaakazijn, in het vakje voor de wasverzachter.
Weken hangt een beetje af van de was en de vlekken, bloed vlekken week je in koud water.
Witte was kan in heet water.
Kleding met gras en modder vlekken eerst goed uitspoelen en dan in een lauw sopje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik schoonmaakazijn. Deze is er ook in verschillende geuren. Voor de was gebruik ik die met lavendelgeur. Dan ruikt de was ook nog eens heerlijk. Een scheut (ong. 25 ml) in wasverzachterbakje.