Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe test je de hoeveelheid kalk in je kraanwater en wat is te veel of te weinig?

als ik uit de kraan drink houd ik er altijd een ietswat droge bek aan over ook als ik afgewassen heb verschijnt er zo'n dikke witte waas op m'n pannen, borden, bestek, etc.
dus wat doe ik hieraan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De hoeveelheid kalk kun je meten door een vastgestelde hoeveelheid water te verdampen en daarna te wegen hoeveel kalk je over hebt.
Een waas kun je bestrijden door zo snel mogelijk na het afwassen het servies af te drogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste waterleidingbedrijven publiceren de samenstelling van hun kraanwater op de website. Dit wordt regelmatig, in ieder geval een keer per kwartaal, opnieuw gepubliceerd.
In zo'n rapport kun je de waterhardheid opzoeken, uitgedrukt in Duitse graden. Een hardheid van beneden de 8°DH wordt zacht genoemd (weinig kalk), boven de 18°DH is het water hard (veel kalk).
(Lees meer...)
bamibal
11 jaar geleden
Je kunt dit opvragen/ opzoeken bij je leverancier.
Wil je zelf testen, koop een simpele test bij een tuincentrum om het vijverwater te testen ( GH test)
Deze test gaat met druppeltjes en is vrij nauwkeurig.
test je 7 dan is dat gemiddeld, hoe meer er boven hoe harder, hoe meer er onder hoe zachter het water, dus minder kalk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding