Op hoeveel graden moet men een trui wassen (100% katoen) om deze ietsjes kleiner te laten zijn?

Het gaat om een trui die lijkt op een soort van gebreide trui, maar dat is het niet. Maw, niet je gemiddelde "joggingbroekmateriaal" trui, maar materiaal (dus katoen) wat wordt gebruikt voor bijv. een spencer.

Toegevoegd na 2 minuten:
(omdat ik alleen antwoorden met onderbouwing het meest waardeer zal ik de reden van mijn vraag ook even onderbouwen: de trui was in de aanbieding ;))

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
25.8K

Het beste antwoord

vermoedelijk gaat het niet lukken met warm wassen op welke temp dan ook.
ik zou kiezen voor iets kleiner maken door de naden in te nemen.
hopelijk heb je zelf of ken je iemand met een naaimachine?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik zou dat op hooguit 40 gr doen !

Toegevoegd na 11 minuten:
Omdat je na 40 graden eerst kan kijken of hij nu goed is ...........en als je hem gelijk te heet wast je er niets meer aan hebt !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de trui eerst op 40 graden wassen en dan eens kijken of hij dan al niet is gekromen.
Katoen krimpt altijd wel na een eerste was.
Als je de trui heet gaat wassen wordt hij echt niet mooier van, dus pas hier mee op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100% katoen krimpt zowiezo wel een beetje. Gewoon koud wassen (30 graden). Je zegt zelf al dat het heel iets kleiner moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er in het wasvoorschrift staat 30grd zou ik 40grd doen. Wel altyd op de wolwas ,koud dus gelyk heet is ook weer niet goed voor je trui !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt hem ook in een sloop om lunneren te voorkomen in de droogtrommel doen.Dan krimt hij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoor ik ook vaak van vrouwtjes bij ons op het werk,gewoon even in de droger dan krimpt hij ook iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je wel 'gewoon even' een droger hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's alleen maar een beetje in elkaar trekken, gaat tijdens de eerste draagbeurt weer verloren.
Maakt helemaal niks uit, al gooi je hem in de kookwas. Het is katoen, en katoen zal niet krimpen. Nooit.

Alleen dierlijke natuurvezels kunnen krimpen in de was (als ze niet zijn voorbewerkt om dat krimpen te voorkomen), zoals wol, kashmir, angora, mohair etcetera. Door de structuur van die vezels kunnen ze bij te grote hitte en wrijving (een combinatie van die twee) in elkaar gaan klitten en zo vervilten, waardoor het kledingstuk kleiner kan worden, maar ook dikker en harder. Geweldig voor tassen en sloffen, maar voor truien is het geen goed idee.

Er zit dus weinig anders op - als je per se wilt dat de trui je gat passen - dan een paar kilo proberen aan te komen. Maar als de trui in de aanbieding was, is het dat wellicht niet waard.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik sta werkelijk in opperste verbazing te kijken hoeveel mensen hier werkelijk denken dat katoen ECHT krimpt. Het enige dat katoen doet, namelijk, is lubberen !! Groter worden dus. Dan trekt hij in de was wel weer een beetje in elkaar, maar dat verdwijnt weer na het dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katoen is één van de meest gebruikte natuurlijke vezels.
Omdat katoen zacht, slijtvast, vochtabsorberend, makkelijk te wassen en betaalbaar is.

Wassen:
Als je gekleurde katoen wast, kan het kleur afgeven.
Was het daarom de eerste paar keer apart. met een wasmiddel wat geen bleekmiddel bevat.
Katoen krimpt bij de eerste wasbeurt, tenzij het is voorgekrompen.
was het daarom niet op een hogere temperatuur dan 40 °C.
In jou geval misschien 45 C .En dan plat op een handdoek drogen om de vorm te behouden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op 40 graden, als het een donkere kleur is, en nog nooit gewassen, dan niet met andere was samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij krimpt katoen niet en wordt het juist groter.

Dus hoe je het ook wast, het zal niet krimpen.

Bij worden katoenen spullen altijd te groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had precies dit probleem deze week. Nieuwe katoenen trui gekocht en de fout gemaakt om hem nat uit te hangen, waardoor de trui enorm was uitgerekt. Ik heb hem vandaag in een emmer met flink heet water gedaan (het heetste dat uit de kraan komt) en hem daarna in een wasserette ook flink heet gedroogd (op 1 na hoogste stand). De trui heeft nu zijn normale vorm weer aangenomen. O wat ben ik weer blij!