Hoe komt het dat de ramen aan de binnen kant vetter zijn dan aan de buitenkant?

Ik maak best vaak mijn ramen schoon en ik heb het al verschillende schoonmaaksters gevraagd, maar die kunnen het mij ook niet vertellen. Op kantoren waar niet gekookt wordt zijn de ramen ook vetter aan de binnen kant, waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

In huis wonen allerlei gezellige mensen die adem halen, roken, eten koken, vlees braden, fonduen, gourmetten en.... gezellig een kaarsje opstekenen als het weer eens romantisch is. Als je dan 's winters de verwarming lekker opstookt en dat moest deze winter wel, dan wordt al die verontreinigde lucht opgewarmd door de radiatoren. Die radiatoren zitten meestal onder de ramen. En.... je raadt het al; warme lucht stijgt op en voert al deze verontreinigde lucht langs de pas verwarmde ramen. De lucht die langs de iets koudere ramen strijkt koelt iets af en laat alle vuiligheid (en vettigheid) achter op de net gelapte ramen. Voorkomen? Dat kan nooit helemaal. Ventileren, goede afzuigkap, niet roken, geen kaarsen (wie wil dat nou?), etc. Maar werk houdt je altijd en ramenlappen moet je. Tip: wij lappen de ramen altijd met lauw water met daarin een paar schijven ui. Streeploze ramen gegarandeerd. Zo niet, dan hoor ik het graag.
Oh ja; buiten is de lucht ook verontreingd, maar daar heb je minder last van opstijgend en afkoelende lucht en zo nu en dan een "fris" buitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima tip, die onthou ik.

Andere antwoorden (9)

Door de warmte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de lucht die wij uitademen wat meer vervuiling bevat dan de lucht die wij inademen. Verder de walm van kopjes koffie en soepjes, zweet, tenenkaas enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnenshuis komen heel veel verschillende soorten luchtjes vrij denk dat dat alles bijelkaar wel een grote invloed heeft op de ramen, luchtjes zie ook de andere antwoorden. B.v. ook roken heeft vast wel een nadelige invloed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De luchtkwaliteit is binnen veel slechter dan buiten.
Buiten zijn er allerlei natuurlijke processen die stoffen af kunnen breken, + regen en mist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt ook door bv.de kaarsen die je brandt,en dan een walm achterlaten.Buiten "spoelt" er ook al veel van de ramen af door regen en wind.Dit is er binnen niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien dat zure regen het vettige buiten er af regent.volgens mij reageert vet wat basisch is met het zuur.daardoor lijkt het aan de binnenkant vettiger terwijl eigenlijk alleen de buitenkant wordt "schoongemaakt"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vlees braadt of een ei bakt komen er minuscule deeljes vet in de lucht.iedere keer als je het hoort knetteren bij het bakken van het ei hoor je kleine stoom explosies in het de olie of boter waar je in braadt,de waterdamp en vloeibaar vet komt in de lucht dus op de lange duur niet alleen tegen de ruiten maar op alles binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnenshuis kan slaat de vochtigheid op de ramen en daar zetten de stof en vet deeltjes zich af. Die ontstaan door koken, ademen, roken en andere huislijke bezigheden.
En aangezien de ruimte kleiner is dan buiten zijn de ramen dus viezer en vettiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet voor niets dat je het huis goed moet ventileren. In het huis wordt gewoond, dus geademd, getranspireerd, gegeten, gekookt, gestookt etc. Door warmteverschil binnen en buiten slaat dit vocht/vuil op de ramen neer. Dit kun je bij huizen met enkel glas goed zien (of als je vergeet de afzuigkap aan te zetten). In dit vocht zit ook vet. Dit komt niet alleen van koken, maar ook door mensen zelf.

Buiten is de ruimte groter, maar is ook het temperatuurverschil kleiner. Het vuil wordt minder tegen de ramen afgezet. Condens ontstaat voorlal aan de binnenkant van het raam.